El jutge instructor del Suprem Pablo Llarena i l'advocat de Carles Puigdemont, Gonzalo Boye, han mantingut durant nou anys un duel legal per tota Europa que, després de la sentència del Tribunal Constitucional, arriba a la seva fi. Davant d'aquesta situació, l'advocat reclama en un nou escrit d'al·legacions dirigit al Suprem l'aplicació de l'amnistia a Carles Puigdemont. El text recorda que aquesta llei persegueix la normalització institucional, política i social a Catalunya, i que el Tribunal Constitucional ha reconegut la legitimitat d'aquest objectiu. "La seva aplicació serena i sense dilacions a qui va presidir la Generalitat serveix també a aquest fi", assegura el lletrat.
La defensa de Puigdemont reclama en l'escrit que "sense més demora" s'iniciïn els tràmits legals previstos per a l'aplicació de la llei d'amnistia a Puigdemont, amb "la preferència i urgència que la llei imposa"; que Llarena doni per acabat el sumari respecte al president i que remeti les actuacions a la Sala d'enjudiciament que s'haurà d'encarregar de decretar l'extinció de la seva responsabilitat penal i el sobreseïment lliure de la causa respecte a ell.
Així mateix, demana l'aixecament definitiu de les ordres nacionals de detenció i ingrés a la presó, que el jutge va deixar sense efecte de manera provisional dilluns de la setmana passada després que el Tribunal Constitucional va avalar l'aplicació de l'amnistia al delicte de malversació que s'atribueix a Puigdemont. Reclama igualment l'aixecament de qualssevol altres mesures cautelars, personals o reals, acordades contra el president a l'exili.
El text, després de fer repàs de les conclusions del Tribunal Constitucional sobre la llei, recorda que aquesta norma exigeix l'aplicació de l'amnistia en qualsevol fase del procediment, després d'escoltar les parts, i "amb caràcter preferent i urgent i en un termini màxim de dos mesos".
Assenyala, a més, que en la causa contra Puigdemont concorren les condicions perquè s'adopti la decisió sense més tràmits; i enumera els successius pronunciaments del ministeri fiscal, l'advocacia de l'Estat i del mateix jutge instructor, que el 6 d'octubre va deixar sense efecte les ordres de detenció de manera provisional, a l'espera d'adoptar una decisió "sense demora" tan bon punt es publiqués el text íntegre de la sentència del Suprem.
Boye recorda que a l'instructor li correspon declarar que la malversació atribuïda a Puigdemont entra dins de la llei d'amnistia, aixecar de manera definitiva les ordres de detenció i altres mesures cautelars acordades, i declara acabat el sumari contra ell, enviant-lo a la Sala d'enjudiciament, que serà la competent per decretar el sobreseïment lliure.
Finalment, la defensa de Puigdemont expressa la disposició a facilitar el compliment de la sentència per vies ordinàries i amb la menor càrrega possible per al tribunal.
