Noves dades que aboquen a la preocupació sobre la manca de cultura democràtica entre part dels joves. Només un 36% dels homes d'entre 18 i 24 anys pensen que la democràcia és preferible a qualsevol altra forma de govern, incloent-hi opcions dictatorials de tota mena. Així es desprèn d'una enquesta de l'Institut Català Internacional per a la Pau (ICIP) publicada aquest dimarts. L'estudi reflecteix una bretxa pel que fa a les noies de la mateixa edat, on aquesta xifra se situa en el 45%, a gairebé deu punts de distància. De tota manera, la joventut en general presenta una xifra mitjana de suport prodemocràtic molt més baixa que el conjunt de la població catalana, on la xifra se situa en el 64%.
L'estudi de l'ICIP mostra un marcat perfil proper als postulats de l'autoritarisme per part d'un grup significatius d'homes joves, tal com fa temps que assenyalen altres estudis demoscòpics. Davant del 36% d'aquests que creuen que la democràcia és preferible, un 23% es mostra "ni d'acord ni amb desacord" sobre què és millor i un 24% directament es mostren contraris a la noció que la democràcia sigui millor que formes de govern dictatorial. Entre les noies d'aquesta edat també hi ha la mateixa tendència, si bé no tan accentuada, ja que menys de la meitat (45%) està a favor de la democràcia per sobre d'altres models.
Altres indicadors d'aquesta tendència autòcrata entre els joves és que si un 7% de la població general voldria un líder fort que estigui per sobre de la llei, en el cas dels menors de 25 anys aquesta xifra puja al 12%. A més, cal destacar que el 29% de la població creu que caldria limitar el dret a vot partint de la premissa que la manipulació i el desconeixement polític és tan elevat. A més, creix la desconfiança en les institucions: en la valoració, amb prou feines el seu ajuntament, la Generalitat i la Unió Europea passen del 4 i el govern espanyol es queda en un 3,5.
Onada contrària al feminisme
D'altra banda, més dades que refermen l'existència d'una onada de reacció contrària al feminisme entre els homes joves. El 36% dels nois menors de 25 anys enquestats pensen que existeix ara mateix una desigualtat de gènere que perjudica els homes i beneficia les dones, mentre que només el 31% pensa que existeix una desigualtat de gènere que perjudica les dones i els beneficia a ells. Els percentatges es capgiren entre les noies de la mateixa edat, ja que un 24% creu que la bretxa de gènere desafavoreix als homes, i un 46%, a les dones —uns percentatges molt més similars a la mitjana de la població catalana—.
Al fil, un 27% dels homes joves pensen que la violència masclista és un invent del feminisme, mentre que en el conjunt de la població aquest pensament només el comparteix el 12%. A més, el 60% d'aquests nois menors de 25 anys creu que el feminisme està perjudicant les relacions normals entre persones de diferents gèneres —cosa que pensa també el 36% de les noies de la mateixa edat—, i el 54% diu que algunes dones presenten denúncies falses per benefici propi. Uns percentatges que baixen fins al 36% i el 41%, respectivament, entre la població general.
Adverteixen inseguretat i ho vinculen als immigrants
D'altra banda, en comparació amb la mateixa enquesta de fa dos anys, creix el percentatge de gent que està d'acord amb fer fora de casa a algú que no pot pagar el lloguer (del 24% es passa al 34%), o els qui els sembla bé pegar a un fill quan es porta malament (del 22% al 29%). Sobre els nouvinguts, la mostra reflecteix que el 46% de les persones opinen que els immigrants delinqueixen més que els autòctons, un increment de dos punts respecte a fa dos anys. Un percentatge similar diu que el país s'ha convertit en un lloc pitjor per viure per culpa de la gent que ve d'altres països, però alhora, més de la meitat (58%) diu que els immigrants són bons per a l'economia.
Pel que fa a la seguretat, un 72% dels ciutadans expressa que la seguretat ha empitjorat en l'últim any al món, i un 64% ho creu per a Catalunya, o un 61%, per a Espanya. Així, més de la meitat dels enquestats veuen el tràfic de drogues, els robatoris o les ocupacions de llars habitades com quelcom habitual al seu municipi. Gairebé nou de cada deu persones estan preocupades per la delinqüència, dos de cada tres creuen que cal endurir les penes i el 51% vol que s'expulsin els migrants que delinqueixin.