Amb l'aixecament de barreres que es farà efectiu a les 22:00 hores d'aquest dimarts, últim dia de 2019, l'AP-7 entre Tarragona i Alacant passa a ser gratuïta després de 48 anys de pagament de peatges.

Tot i que oficialment, sobre paper, l'AP-7 serà gratuïta a les 00.00 hores de l'1 de gener, a la pràctica, aquesta gratuïtat sha avançat dues hores, segons la premsa valenciana Las Provincias. Així, els vehicles que travessin les cabines de peatge a les 22.00 hores ja no hauran d'abonar cap import pel viatge. Una decisió que s'ha pres per facilitar, diuen les mateixes fonts, els últims desplaçaments i per permetre que els treballadors puguin passar la nit a casa seva.

L'alliberament de l'autopista per part del Ministeri de Foment no només suposa un estalvi per als vehicles particulars, sinó també per als transportistes ja que ara obliga a analitzar l'evolució futura de la demanda i planificar la mobilitat, actuant per millorar la connectivitat de la AP-7 amb els municipis que travessa.

Els 367 quilòmetres de l'autopista entre Tarragona i Alacant s'integraran així a la xarxa estatal de carreteres d'alta capacitat gratuïtes i es gestionarà sota els mateixos criteris que la resta, segons va indicar a EFE el secretari general d'Infraestructuras, Julián López.

La liberalització de la AP-7 "culmina una lluita de molts valencians" per estar gairebé cinquanta anys pagant, segons el diputat en el Congrés per Compromís, Joan Baldoví, que ha agraït la seva tasca a tots els que al llarg dels anys han conscienciat a la societat i hi han pressionats els polítics per aconseguir una via lliure de peatge. "Són gairebé 50 anys pagant, i hi ha hagut tres ampliacions, dues de propiciades per grups socialistes i una altra per Aznar", ha recordat Baldoví en declaracions a EFE.

La gratuïtat suposarà un important estalvi per als transportistes que la Federació Valenciana d'Empresaris del Transport (FVET) ha quantificat entre 2.000 i 2.500 euros per vehicle.