Des d’ahir, ja és una realitat: l’ampliació de l’aeroport del Prat haurà d’esperar, com a mínim, fins al 2026. Aquest dimarts va ser aprovat pel Consell de Ministres el nou Document de Regulació Aeroportuària (DORA) i avui ha estat presentat oficialment per la ministra de Transports, Raquel Sánchez. El document, que recull les inversions en aeroports espanyols entre el 2022 i el 2026, està marcat per la desaparició de la inversió de 1.700 milions d’euros per a ampliar l’aeroport català. En canvi, el “hub de Barajas” continua reforçant-se amb una pluja de milions.

En l’acte al Ministeri, la dirigent socialista catalana ha defensat la gran inversió a l’aeroport madrileny per a “consolidar el hub i expandir-lo a rutes cap a Asia Pacífic”. Concretament, en els pròxims cinc anys Aena invertirà 433 milions d’euros a Barajas, dels quals 133 milions seran per a la seva ampliació. Aquest desemborsament forma part d’una inversió total de gairebé 1.700 milions, que s’acabaran de concretar més enllà del 2026, en el següent document de regulació aeroportuària.

La ministra de Transports ha reivindicat que l’aeroport de Barajas ja és un hub, la “porta d’entrada a l’Amèrica Llatina”, i que ara s’ampliarà a altres rutes. El desenvolupament d’aquesta infraestructura, ha subratllat, “permetrà augmentar la contribució al PIB de la Comunitat de Madrid des del 9% fins al 12,3%”.

En canvi, Raquel Sánchez ha lamentat que no s’abordi l’ampliació de l’aeroport del Prat. “Com a catalana m’entristeix. Realment hem perdut una gran oportunitat per a millorar Catalunya i Espanya”, ha assegurat la també exalcaldessa de Gavà. En aquest sentit, ha explicat que els 120 milions d'euros que el pla preveia invertir en l'ampliació de la infraestructura es destinaran a la sostenibilitat ambiental i en projectes transversals “no regionalitzables” a tota la xarxa d'Aena.

D'aquesta manera, la inversió que recull el DORA II per al Prat són 245 milions d’euros que es destinaran a “seguretat operacional, manteniment d'instal·lacions i sostenibilitat”. Els aeroports de Girona i Reus tenen prevista també una inversió de 48 milions d'euros en aquest quinquenni.

Es pot replantejar?

Un cop aprovat el DORA II pel Consell de Ministres, es planteja un interrogant: es pot reobrir el meló de l’ampliació del Prat? Fonts del ministeri assenyalen que ara és complicat incloure modificacions del document, que només estan contemplades per a “causes molt taxades”. "Un punt clau és que no s'estigui canviant cada dos per tres per a poder donar certesa”, justifiquen aquestes fonts. Si s’arribés a un nou acord entre l'Estat i la Generalitat, caldria veure si es pot "encaixar" o cal esperar al DORA III, que s'aprovarà el 2026.