El govern espanyol ha aconseguit aprovar el decret de reforma de l’estiba, després que en el primer intent per fer-ho, ara fa dos mesos, la proposta fos rebutjada per la cambra baixa, fet que va suposar una derrota històrica per Rajoy.

Aquest cop, el decret ha pogut tirar endavant gràcies al suport del PDeCAT, que s’ha abstingut en la votació. El grup demòcrata havia mantingut converses amb el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, per pactar aquesta abstenció. El PDeCAT estava disposat a abstenir-se per no obstaculitzar la votació, si la nova llei no suposava un canvi en la manipulació dels vehicles en els ports, que fins ara realitzen els estibadors.

La votació ha sumat 174 vots a favor, entre ells els del PP, Ciutadans i PNB, mentre que n’ha obtingut 165 en contra, els del PSOE, Podemos, ERC i Compromís.

Amb aquesta reforma, el govern espanyol pretén modificar el règim legal del sector de l’estiba, la càrrega i la descàrrega de mercaderies dels vaixells als ports, perquè compleixi amb la normativa europea, a la qual actualment contradiu, i evitar així una multa del Tribunal Superior de Justícia de la UE.

No obstant això, amb aquesta reconversió del sector, també es pretén liberalitzar i trencar el monopoli de facto en què actualment es presta servei portuari, bàsic per a l’economia, atès que els ports canalitzen el 86% de les importacions i el 60% d’exportacions del país.