Les associacions de veïns d'Aragó i del País Valencià no volen quedar-se al marge del debat obert respecte de la redacció final del projecte i inversions econòmiques que suposarà la connexió del corredor Ferroviari Cantàbric amb el de la Mediterrània. Els representants d'aquestes confederacions es manifestaran a València el proper 7 d'octubre per reivindicar que el pla europeu d'inversions contempli que l'esmentada infraestructura tingui la seva sortida des de Saragossa a Sagunt través de Terol.

Aquesta és l'opció valenciana que, de moment, no compta amb l'aprovació de Brussel·les qui si preveu finançar la connexió des de Saragossa a Tarragona obviant el seu pas per Terol i Sagunt. En cas d'aprovar-se aquesta opció, el corredor del Cantàbric s'uniria al de la Mediterrània al Port Barcelona i no en el de València. L'exclusió suposaria no disposar de fons europeus i caldria continuar finançant-la amb els pressupostos Generales de l'Estat i amb els fons que aporta l'Autoritat Portuària de València.

port de valència

Juan Antonio Caballero, com a interlocutor de les associacions i confederacions veïnals de Saragossa, València i Sagunt ha declarat que, "espera que s'uneixin els representants polítics, sindicals i empresarials perquè es tracta d'una via que millora la qualitat de vida dels ciutadans". Caballero ha explicat que la manifestació es convoca amb la intenció d'influir en el procés d'acceptació de l'esmena ja que creuen que el Parlament Europeu decideixi a finals d'octubre".

El govern d'Aragó aposta per Barcelona

El 13 de setembre acaba el termini perquè els grups parlamentaris europeus presentin les seves esmenes al projecte. Però segons publica el diari Levante, el govern d'Aragó, presidit per Javier Lambán, va firmar un compromís amb empreses públiques i privades vinculades a la logística a l'Aragó pel qual sol·licitaven resoldre "algunes carències". Entre elles, connectar els dos corredors, el Cantàbric, des de Saragossa "per Vitòria i Pamplona fins a Irun", amb la Mediterrània, també des de la capital aragonesa però "a Barcelona i Tarragona". La connexió que sol·licitaven era una "aposta irrenunciable" que deixava fora a València en favor de les ciutats catalanes i els seus ports.

La via aragonesa a Catalunya, segons l'informe del govern d'Aragó, "representarà l'aprofitament a escala nacional d'aquesta iniciativa, posada en marxa pel Parlament Europeu, però que requereix del concurs decidit del Govern d'Espanya" I es va complir, perquè la Comissió Europea va aprovar aquest carril mentre va suspendre la via valenciana, la qual cosa li donava accés al finançament europeu de 30.600 milions d'euros per al període 2021-2027.

corredor

En el mateix escrit, se sol·licita desenvolupar "amb compromís efectiu" la línia Saragossa-Terol-Sagunt "en condicions homogènies, almenys, a les vies úniques amb Barcelona, i per a això exigeixen una inversió per fases amb càrrec als Pressupostos Generals de l'Estat". Aquest any, en els comptes per a 2018 la via ferroviària va comptar amb 10,1 milions d'euros i s'espera que sigui l'Estat el que carregui amb el gruix dels 350 milions d'inversió que es necessiten per a la seva millora, encara que de moment estan sent costejades fonamentalment pel Port de València.

Entre els màxims representants que van firmar la carta es troba Santiago García-Milá, conseller delegat de la Terminal Marítima de Saragossa i subdirector general d'Estratègia Comercial del Port de Barcelona, una figura que representa els interessos d'ambdues comunitats autònomes. A més, firmen l'escrit Rubén Orera, director general de SAMCA, grup empresarial que treballa, entre altres línies, amb les infraestructures i la logística amb vincles a Navarra. A més, alcaldes i representants de diferents localitats com Osca, Terol, Calamocha o Fraga.

Proposta a la Comissió Europea

L'anterior Ministeri de Foment amb el popular Íñigo de la Serna al capdavant, va elaborar la proposta i la va traslladar a la Comissió Europea al desembre. Una vegada traslladada la proposta, el procés es va iniciar en espera del tràmit d'aprovació per part del Parlament Europeu i el Consell, en nom de la seva entrada en vigor el 2021.

Al juny es va conèixer que la línia Saragossa-Terol-Sagunt no era prioritària. Es donava l'esquena així a la proposta de la Generalitat Valenciana que només comptaria amb finançament per al Corredor Mediterrani. Els traçats de mercaderies i passatgers que tenien preferència europea van beneficiar altres autonomies, com Galícia, Astúries i Cantàbria. A més, també van fer desaparèixer el tram entre València i Madrid (eix Atlàntic-Mediterrània) mentre es va acceptar com a prioritària Saragossa-Madrid i Saragossa-Pamplona, tal com demanava el document.