Artur Mas haurà de tornar dijous al Parlament i intentar que, almenys, dos diputats de la CUP el votin. Aquest és el fred resum de dues jornades de debat al Parlament de Catalunya en què ningú no es va moure de les seves posicions inicials. Debat previsible, resultat esperat. La primera votació d'investidura s'ha tancat amb el resultat de 62 vots a favor i 73 en contra. Al candidat de Junts pel Sí els números li continuen sense sortir i s'obre ara una nova negociació contrarellotge per sumar abans de dijous els suports necessaris. Una tasca que avui sembla titànica i inassolible per a la candidatura guanyadora el passat 27S, llevat que no sorgeixin elements nous en la negociació que variïn la situació. Com a dada a ressenyar, el nivell polític del debat i que, malgrat la tensió del moment, va transcórrer per vies més que raonables i fins i tot d'un cert fair play.

Les concessions programàtiques de JxSí a la CUP no han actuat, com era previsible, de desembussador de la investidura. Aquesta és en aquests moments la principal crítica que molts diputats fan als negociadors de Convergència, una vegada han acceptat moltes de les posicions de la CUP i no han resolt la investidura. Tampoc no ha aglutinat l'independentisme la pressió sobre la resolució aprovada pel Parlament que ja s'ha iniciat a través d'instàncies judicials com la Fiscalia de l'Audiència Nacional, el Consell d'Estat o el Tribunal Constitucional.

En aquests moments, el més probable és que, si no hi ha investidura dijous, puguin passar setmanes sense que es desencalli la qüestió, ja que les posicions estan molt enverinades i ningú no vol afluixar la corda. Les escaramusses de la CUP per situar Raül Romeva com a candidat alternatiu van durar uns pocs minuts, atès que el mateix interessat es va descartar i va insistir que el seu candidat és Mas. Els més pessimistes consideren inclús que podria haver-hi una nova sessió d'investidura fins i tot al final del termini previst, el 9 de gener. Però això, avui, no ho sap ningú del cert.

Mentrestant, caldrà acostumar-se a tenir dues pantalles del moment polític: la que segueixi el minut a minut de les negociacions entre JxSí i la CUP i la que en molt poques hores activarà el Tribunal Constitucional amb la suspensió de la resolució del Parlament, previ recurs del Govern espanyol i la més que previsible notificació individualitzada a la Mesa del Parlament i al Govern català de les conseqüències de qualsevol desenvolupament de l'acord de dilluns, per menor que sigui.