Aquest dijous a la nit, TV3 va fer un Mag Lari/Màgic Andreu/Mago Pop i la resta de mags que vulgui afegir a la llista. Res per aquí i res per allà i del barret hi va sortir un conill anomenat “Marcats per l'adéu de Lucho”. (Si vol, el pot veure aquí: http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/especials-esports/marcats-per-ladeu-del-lucho/video/5653890/)

24 hores després de que l’entrenador del Barça fes feliç al 99.99999% dels periodistes del país, el canal públic català va dedicar-li un programa especial de 32 minuts i 10 segons. I en prime time.

Van fer-hi sortir 4 persones per opinar sobre el personatge: l’exfutbolista Carles Puyol, el periodista i enciclopèdia vivent Ricard Torquemada, l’exjugador i exentrenador d'handbol Xesco Espar i... l’actor Francesc Orella, que fa el personatge de Merlí a la sèrie del mateix nom. I em temo que cap dels 4 està gens “marcat per l'adéu de Lucho”. I, li diré més, em temo que hi ha molt poca gent marcada per aquest adéu. I afegiré que potser ni tan sols ho està el propi Luís Enrique. Vaja, que per començar, el títol és, com a mínim, exagerat. Bé, i la resta també.

Haig de dir-li que quan vaig veure que feien aquest programa em vaig quedar que en punxen i no em treuen sang. ¿Una televisió pública ha de dedicar 32 minuts i 10 segons de la millor hora de la seva programació a fer un reportatge sobre un entrenador de futbol que plega? Però escolti, que aquest xicot no s'ha mort. Ni ha acabat la temporada. Quan acabi (no ell sinó la temporada), cosa per la qual encara falta una miqueta, si volen fer-li una bonica peça de comiat al canal d'esports, doncs endavant. Però ahir i a TV3? Quin sentit té?

Sí, el Barça mou molt i és una de les marques mundials més potents. I és habitual veure imatges de qualsevol carrer, camp de refugiats o selva del planeta i en un moment o altre acaba passant algú amb la samarreta blaugrana. Però existeix una cosa molt important que és la proporcionalitat. I també existeixen l'oportunitat, la racionalitat i la conveniència. I crec que ahir no tocava.

Necessitat de gratar audiència? Sí. Tota. I més. Les coses no van bé a Sant Joan Despí i si dimecres eliminen el Barça de la Champions, encara aniran pitjor perquè vol dir perdre una gran audiència potencial.

Aquests pedaços d'urgència i fets de qualsevol manera demostren debilitat i donen arguments als que per motius polítics, lingüístics, comercials o empresarials es passen el dia carregant contra TV3.

El món està canviant molt ràpid i el consum de mitjans encara més. El model televisiu tradicional fa aigües i la solució no és tapar forats amb la gent que se suposa que ha quedat “marcada per l'adéu de Lucho”. El problema és molt més greu i passa per dur el vaixell a port i canviar-lo per un altre més lleuger, amb un tripulació nova i molt més reduïda. Perquè si no, qui quedarà marcat per l'adéu de TV3 som tots els que la paguem.