L'any 2022, potser més que cap altre, s’ha fet evident que predir el futur és impossible. Cap de nosaltres sospitava la guerra d’Ucraïna, les polítiques de covid zero a la Xina o la sobtada davallada de les criptomonedes i les tech. Ara bé, el que sí que està al nostre abast és distingir aquelles tendències que buscaran captar la nostra atenció i la nostra imaginació aquest 2023 que acabem d'encetar.

En aquest sentit, el que deia l’escriptor de ciència-ficció William Gibson, "The future is already here, it’s just not very evenly distributed” ('el futur ja és aquí, simplement no està distribuït uniformement') és ben encertat. Són tendències que ja són aquí i de les quals en podem valorar l'impacte.

1. La cursa cap a l’eficiència – IA, núvol i robòtica

Sembla que no entrarem en recessió, però res del que està passant, ni la crisi, ni la inflació, ni els tipus d’interès moderadament elevats s’acabaran d'aquí a poc. Seran, doncs, temps en què prevaldrà l’eficiència. I això vol dir que en moltes indústries es buscarà utilitzar la intel·ligència artificial (IA), el núvol i la robòtica per assolir aquesta eficiència.

Fins ara, hem assistit a un escenari on moltes empreses, a causa d’una pressió competitiva no gaire alta, només feien servir aquestes tecnologies en projectes pilot que difícilment movien l’agulla de la productivitat i els resultats. Serà un escenari que canviarà en moltes empreses i sectors. Es buscarà guanyar competitivitat a partir de la productivitat i l’eficiència.

2. ChatGPT – Large Language Models

Si alguna cosa ha captat la imaginació de milions de persones aquest any, ha estat el model ChatGPT d’OpenAI. De fet, era una continuació de models d’imatge com Midjourney o Dal·le i de models de llenguatge com GPT3 i tants d’altres. La novetat ha estat la interfície en forma de xat, que ha permès que, només en els primers cinc dies des del llançament, un milió de persones el provessin... i les xarxes en van venir plenes. ChatGPT ha fet des de resums a assajos, versos, scripts, contractes i fins i tot podcasts en què ell era entrevistador i entrevistat al mateix temps!

ChatGPT està basat en GPT 3.5 amb algunes millores (com la interactivitat), i GPT4 ja està anunciat. Els altres no es quedaran enrere. Molt s’ha especulat sobre les possibilitats que té. De fet, aquest 2023 OpenAI espera tenir 200 milions de dòlars d’ingressos, bàsicament llicències, i arribar a 1 bilió el 2025. En veurem moltes aplicacions i una forta competència que farà que aquest tipus de productes avancin ràpidament.

3. Robots

Molts dels avenços i innovacions en robòtica estan passant desapercebuts. Ja tenim almenys un McDonald’s pràcticament robotitzat, el repartiment de paquets mitjançant robots/drons ja és una realitat a Amazon, a Just Eat i a tota una colla de campus americans i ciutats xineses, etc.

Una de les novetats més interessants és que ja hi ha companyies que et permeten llogar un robot, i el preu per hora ronda els 8 dòlars. Aquesta estratègia va començar a la Xina amb els robots cambrers i s’ha anat popularitzant.

Però potser un dels fenòmens més rellevants és el dels robots de petit format integrats a les cadenes de producció (per exemple, els de DJI) i els que poden identificar productes i classificar-los als magatzems (per exemple, l'Sparrow d’Amazon). Aquests robots van guanyant terreny vers la fàbrica i el magatzem totalment automatitzats. I això aviat serà una realitat.

4. Les tech

Les grans tech han rebut una sotragada important aquest 2022 amb grans acomiadaments, cosa que mai s’havia vist. Òbviament, la raó més immediata és la caiguda dels anunciants —en les tech que es basen en publicitat— o de la demanda —en les que venen productes, com ara Amazon. Ara bé, ens equivocaríem si creguéssim que això, juntament amb la cerca d’eficiència en empreses que clarament estaven sobredimensionades i on s’havia contractat amb massa alegria, és tot el que passa.

Les valoracions d’aquestes empreses fins ara s’han basat en el seu creixement “exponencial” a causa d'efectes xarxa (network effects), és a dir, del potencial increment d’usuaris. Ara bé, la crisi ens ha fet tornar a la realitat. Ja no hi ha ningú que no utilitzi WhatsApp, i els que volien ser a Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube... ja hi són. El creixement a causa d'aquests efectes xarxa s’ha acabat, i ara caldrà créixer basant-se en resultats... I això implica un canvi de model de negoci. Vol dir que veurem molts models freemium on caldrà pagar i una competència ferotge entre xarxes, començant per Twitter i Elon Musk, a qui li cal recuperar els 44 bilions de dòlars que ha pagat.

5. La realitat augmentada, la realitat virtual i el metavers

La veritat és que el metavers no hi és ni se l’espera. Ara bé, sí que hi ha moltes possibilitats que aquest any Apple tregui unes ulleres de realitat augmentada i unes de realitat virtual orientades al gaming. Les més interessants són les de realitat augmentada (augmented reality - AR), perquè obren la porta no només a un gran nombre d’innovacions, sinó també a un canvi copernicà en la interfície dels nostres ordinadors.

Parlem d’unes ulleres normals en què al vidre hi haurà imatges sobreimposades. Ens permetran utilitzar els mapes sense mirar el mòbil, fer una videoconferència a qualsevol lloc o cuinar seguint les instruccions d’una recepta interactiva. Moltes d’aquestes aplicacions són sectors on Apple té producte, però no n’és el líder, com en el cas dels mapes.

Costa poc imaginar, si finalment les ulleres surten, la gran quantitat d’aplicacions que apareixeran immediatament per a fer-les servir. I entre aquestes es troba el fet que no ens caldrà mirar la pantalla, perquè serà a les ulleres, i serà en 3D, no en 2D.

6. Bateries

Aquests últims anys, les bateries han anat guanyant eficàcia al mateix temps que han anat baixant de preu de manera sostinguda, però no hi ha hagut un canvi radical de tecnologia, ja que encara estem amb les de liti-ió. Sí que és veritat, però, que ara tenim bateries molt més compactes, barates i que duren prop d'1 milió de km, és a dir, molt més que el cotxe mateix. Les bateries suposen un 40% del cost d’un cotxe elèctric i fan que aquest pesi molt. Per tant, exigeixen una estructura molt més rígida, cosa que també n'incrementa el cost.

Aquest 2023 sembla que veurem l’aparició comercial de noves bateries que s’han estat desenvolupant aquests anys: les de liti-metall (Quantum Scape) i les de sodi-ió (CATL). Aquestes últimes presenten avantatges importants: són molt més barates, ja que el sodi és molt abundant a la natura, tenen una densitat d’energia una mica menor, però suficient, i duren molt més. Semblen les bateries ideals per a emmagatzemar energia solar o eòlica, i també per a cotxes o autobusos barats, de circulació urbana.

Les bateries són una tecnologia rellevant i a tenir en compte, perquè és una tecnologia de propòsit general, és a dir, té múltiples aplicacions en molts camps. Pot tenir, doncs, un impacte considerable.

7. Cotxes elèctrics

Possiblement, els cotxes elèctrics són un dels espais on veurem més moviment. A la Xina ja comencen a estar disponibles cotxes petits urbans per un preu de 5.000 dòlars i cotxes de l’estil Ford Fiesta per 8.000. Juntament amb aquests, veiem com empreses com Lucid, BYD, Polestar, Jidu i moltes altres fan la competència a Tesla en disseny i prestacions. Per descomptat, aquestes marques no es quedaran a la Xina, i, especialment amb els models petits, un camp d’operacions serà Europa.

En paral·lel a tot això, també tenim camions elèctrics (el Tesla SemiTruck, Volvo...) i autoconduïts. I empreses com Zoox (propietat d’Amazon) aposten per petits autobusos urbans elèctrics i autoconduïts. És a dir, un camp molt actiu que afectarà de ple la vida, la logística i la mobilitat a les ciutats.       

Com veieu, aquest 2023 poden passar moltes coses que canviaran la manera com ens movem i ens relacionem, alhora que transformaran moltes indústries. Tot això obrirà noves oportunitats en un món que segueix sent global. Un món en què no estem sols. Si no les aprofitem per ser més competitius, les aprofitarà algú altre i nosaltres serem més pobres. Aquesta és la realitat dels països petits o mitjans.

Però també ho és que aquests països poden ser més àgils si s’esforcen a aprofitar les oportunitats i transformar-les en valor mitjançant la innovació. Com? Si us hi fixeu, bona part de les tecnologies d’aquest any són genèriques (GPTs – General Purpose Technologies), és a dir que, més que apostar per empreses o sectors, potser ens cal apostar per l’adopció d’aquestes tecnologies que canviaran el món.

Que tingueu un 2023 GENIAL en què els vostres desitjos es facin realitat!