El Toyota Corolla Cross va ser concebut com un SUV compacte amb totes les credencials per triomfar. Basat en la plataforma TNGA-C, amb un sistema híbrid eficient, una estètica reconeixible i el suport d'una marca consolidada, la seva arribada al mercat semblava respondre amb precisió a la demanda creixent de models polivalents i eficients. Tanmateix, el seu recorregut comercial ha estat inesperadament discret, amb xifres de matriculació molt per sota del previst.

El model es posiciona entre el C-HR i el RAV4, però la seva ubicació en la gamma ha resultat poc afortunada. Més car que el C-HR i amb menys atractiu visual, però també més petit i menys capaç que el RAV4, el Corolla Cross ha quedat en terra de ningú. A nivell pràctic, el seu maleter de 414 litres i la seva motorització híbrida de 140 CV no aconsegueixen destacar davant alternatives amb més capacitat de càrrega i millors prestacions per un preu similar o inferior.

 

Aquesta indefinició ha tingut conseqüències clares en les vendes. Mentre models com el Yaris Cross o el C-HR superen folgadament les 8.000 unitats des de començament d'any, el Corolla Cross no ha aconseguit consolidar-se ni tan sols entre els mateixos clients de Toyota. Una part important del problema rau que la diferència de preu respecte al RAV4 no es veu justificada pel seu equipament o les seves capacitats pràctiques.

Un model global que no encaixa a Europa

El Corolla Cross va ser dissenyat com un SUV global, amb un enfocament generalista que no ha encaixat del tot al mercat europeu. La seva arribada tardana a Espanya va coincidir amb la imminent renovació del model en altres mercats, la qual cosa va debilitar el seu atractiu des de l'inici. A més, la percepció que n'ofereix menys per un preu similar al de competidors més complets ha jugat en contra seu.

Tampoc no ha ajudat que la seva presentació inicial no hagi inclòs diferències específiques per a Europa. Davant rivals com el Hyundai Tucson o el Kia Sportage, que ofereixen versions adaptades a gustos locals, el Corolla Cross manté una proposta més homogènia i menys diferenciada, tant en disseny com en dotació de sèrie.

 

En aquest sentit, l'esforç per introduir variants com l'acabat GR Sport ha servit més com a solució temporal que com una resposta real a les mancances estructurals del model. Malgrat la seva eficiència i del bon rendiment del seu sistema híbrid, continua sent un producte difícil de justificar davant alternatives més àmplies, potents o assequibles.

Toyota treballa ja en una actualització que podria corregir part d'aquestes deficiències, encara que el marge per reposicionar el model continua sent limitat. Sense una revisió substancial del preu, l'espai interior i l'oferta mecànica, el Corolla Cross corre el risc de continuar sent un actor secundari en un segment altament competitiu.