El Mitsubishi Colt deixarà de produir-se el 2026, posant fi a una breu etapa de retorn al mercat europeu. La seva desaparició està directament relacionada amb l'estratègia de consolidació dins de l'aliança Renault-Nissan-Mitsubishi, així com amb els plans de simplificació de la gamma de models. En aquest cas, el Renault Clio ha estat el punt de partida i, alhora, el desencadenant d'aquesta retirada anticipada.
L'actual Colt es va rellançar el 2023 com un model bessó del Renault Clio, compartint amb ell plataforma, motors, sistemes d'infoentreteniment i la pràctica totalitat de les seves solucions tècniques. S'assemblava a la mateixa planta, amb ajustaments estètics mínims per diferenciar-lo. Aquesta fórmula permetia a Mitsubishi oferir un utilitari amb costos continguts i sense necessitat de desenvolupar un producte propi des de zero. No obstant això, el que semblava una jugada pragmàtica ha acabat revelant-se insostenible a mitjà termini.
El motiu principal del cessament és que el futur Clio VI, previst per al 2026, no comptarà amb una versió Mitsubishi. La nova generació es desenvoluparà sota criteris més avançats d'electrificació i connectivitat, amb canvis estructurals importants que dificulten la seva duplicació sense inversions pròpies. En aquest context, Mitsubishi ha optat per no seguir endavant amb un derivat que no tindrà el volum suficient com per justificar la seva continuïtat. El que destaca en aquest cas és que la marca es retira del segment dels utilitaris urbans a Europa tot just tres anys després d'haver-lo reprès.
La marxa del Colt també deixa entreveure el rumb que pren Mitsubishi en la seva estratègia regional. Durant els últims anys, la marca ha reconfigurat el seu catàleg cap a productes de més rendibilitat, amb especial atenció als SUV i models electrificats. La producció de cotxes petits i de volum ha quedat relegada a acords industrials amb els seus socis, cosa que redueix la seva autonomia però també els seus costos. La retirada del Colt s'emmarca dins d'aquesta lògica: menys models generalistes, més concentració de recursos en segments estratègics.
Final de cicle per al Colt a Europa
El cessament de producció del Colt no implica una ruptura amb l'aliança ni un retrocés general per a Mitsubishi, sinó una redefinició del seu paper dins del grup. En aquest sentit, la marca busca posicionar-se com un actor més centrat en l'eficiència, aprofitant desenvolupaments compartits quan resulten rendibles i evitant duplicacions innecessàries. Cal destacar que aquesta estratègia ja s'aplica en altres models actuals, com l'ASX, també derivat de Renault.
D'altra banda, aquesta decisió respon a un entorn de mercat cada vegada més exigent amb els vehicles urbans. Les normatives d'emissions, els requisits de connectivitat i la pressió dels costos han elevat significativament les barreres d'entrada. El Colt, en dependre totalment d'una altra marca per al seu desenvolupament, no tenia marge de maniobra suficient per adaptar-se a les noves condicions sense comprometre la seva viabilitat econòmica.
Així, el final del Mitsubishi Colt representa el tancament simbòlic d'una etapa en què la marca va intentar recuperar protagonisme al mercat europeu amb solucions compartides. La seva retirada anticipa una estratègia més selectiva, centrada en models amb més retorn comercial i capacitat tecnològica. Una decisió que, tot i que previsible, marca l'adeu definitiu a un nom amb pes històric a la indústria de l'automòbil.