No han estat precisament poques les vegades que des d'organismes com la Direcció General de Trànsit han deixat molt clar que és un dels principals elements a nivell de seguretat a la conducció són els pneumàtics. De fet, els pneumàtics formen, juntament amb frens i els amortidors, un trio de components que són essencials a l'hora de conduir ja que són els que poden acabar evitant molts accidents.
Així, no és que sigui casualitat que una de les principals accions que realitzen molts conductors abans d'afrontar un llarg viatge així com fer-ho també de tant en tant al llarg de l'any sigui comprovar la pressió dels pneumàtics, entre altres coses perquè tenir uns pneumàtics amb una pressió inadequada té molts inconvenients.
Les vàlvules dels pneumàtics han d'estar sempre en un bon estat
A nivell de seguretat, tenir un pneumàtic per sota de la pressió indicada pel fabricant no fa cap altra cosa que, d'una banda, desgastar abans al propi pneumàtic i al seu dibuix i, per un altre, allargar la distància de frenada, una cosa que evidentment no és sinònima de seguretat, sinó més aviat de tot el contrari.
D'altra banda, es pot també destacar que conduir amb pneumàtics amb una pressió per sota dels indicada acaba augmentant també el consum ja que el cotxe ofereix una resistència més gran i, per tant, el motor necessita més empenta per moure el cotxe.
Però per molt que molts conductors es fixin tan sols referent a la pressió, és important també portar un bon manteniment de les vàlvules dels propis pneumàtics, ja que, si una vàlvula està feta malbé, no fa cap altra cosa que permetre que a poc a poc vagi sortint aire i, per tant, la pressió dels pneumàtics sigui cada vegada menor.
Així, són molts els especialistes en pneumàtics russos que recomanen que, com a mínim, es revisi una vegada a l'any l'estat de les vàlvules i, a més, aquestes es canviïn cada dos anys, una operació que no és que sigui precisament costosa ja que canviar una vàlvula té un preu d'entre 15 i 20 €.
Pel que es refereix als pneumàtics, els experts també apunten que el millor és canviar-los una vegada han assolit una mitjana de 50.000 km, i en alguns casos a partir dels 40.000 i en altres casos es podem arribar a allargar fins als 60.000, però no més.