El notable augment de robatoris de cotxes xinesos al Regne Unit ha encès les alarmes entre companyies d'assegurances, propietaris i fabricants. El que en principi semblava un fenomen aïllat ha acabat per revelar una preocupant falta de preparació d'aquests vehicles davant dels estàndards de seguretat europeus. L'onada de denúncies per sostraccions i danys no només està vinculada a l'auge de les marques asiàtiques al mercat britànic, sinó també a deficiències estructurals que faciliten l'acció delictiva.

Un dels punts més crítics és la simplicitat dels mecanismes de pany. Molts models fan servir peces de plàstic en lloc de components metàl·lics reforçats, el que permet forçar les portes en tot just segons. S'hi suma l'absència d'alarmes sonores i sistemes immobilitzadors de sèrie, elements ja habituals en la majoria de marques tradicionals. Aquesta combinació converteix aquests vehicles en objectius especialment vulnerables per a bandes organitzades.

La preocupació ha assolit tal nivell que algunes companyies d'assegurances britàniques han introduït una prova pràctica per avaluar la resistència antirobatori. Si un tècnic aconsegueix obrir el vehicle en menys de dos minuts, es denega la cobertura per robatori. Aquesta mesura, insòlita fins ara, reflecteix el nivell d'exposició de certs models a mètodes d'entrada forçada cada vegada més sofisticats i ràpids.

 

A més, el disseny de components clau com els cargols de les rodes tampoc no presenta barreres de seguretat efectives. La facilitat amb què poden desmuntar-se sense eines especialitzades ha multiplicat els casos de sostracció de pneumàtics i llantes. En aquest sentit, l'enfocament d'algunes marques cap a l'abaratiment extrem de costos ha derivat en una pèrdua significativa de garanties bàsiques per a l'usuari europeu.

Resposta dels fabricants i risc d'exportació il·lícita

L'arrel del problema està en l'escàs historial de robatoris de cotxes al mercat xinès, on les xifres són notablement inferiors a les europees. Aquesta realitat ha portat molts fabricants a subestimar la necessitat de reforçar els vehicles per a la seva comercialització internacional. Elements com sensors d'intrusió, reforços interns en portes o proteccions electròniques contra l'engegada han estat relegats en favor d'una estratègia centrada en el preu competitiu.

El destacable en aquest cas és que algunes marques ja han començat a prendre mesures. Fabricants com BYD han començat a reforçar els panys amb estructures metàl·liques, mentre que altres com Xpeng han reconegut públicament la necessitat de millorar la protecció física i electrònica dels seus models. Aquestes respostes, encara que tardanes, mostren una presa de consciència que podria derivar en una revisió generalitzada de les polítiques de seguretat.

D'altra banda, el destí final de molts d'aquests vehicles robats apunta cap a mercats on el control duaner és menys estricte i la traçabilitat dels cotxes és limitada. Països de l'Àfrica, l'Orient Mitjà o el Carib figuren entre els principals receptors d'unitats sostretes, la qual cosa reforça l'atractiu per a les màfies especialitzades en aquest tipus de delictes.

La combinació de debilitats tècniques, escassa preparació dels fabricants i rendibilitat al mercat negre ha situat els cotxes xinesos en l'epicentre d'una problemàtica que posa en perill la seguretat d'un sector en plena expansió.