En els últims anys, als cotxes tradicionals de combustió interna, s'hi han sumat molts tipus de tecnologies que busquen reduir l'empremta de carboni en l'atmosfera. Així, als gasolina i dièsel de tota la vida, s'hi han sumat els híbrids lleugers (MHEV), els híbrids autorecarregables (HEV), els híbrids recarregables (PHEV) o els elèctrics (EV). Sense oblidar els que funcionen amb gas o els de pila d'hidrogen.

Cada un d'aquests models tenen les seves particularitats. I per regular la circulació de tots ells per les zones de baixes emissions, la Direcció General de Trànsit (DGT) es va inventar el sistema d'etiquetes. La més beneficiosa és l'etiqueta ZERO emissions. Aquesta permet circular per gairebé qualsevol lloc i ofereix altres avantatges com, per exemple, aparcament gratuït a la zona blava de les grans ciutats.

Els híbrids endollables podrien perdre l'etiqueta ZERO emissions de la DGT

Aquesta etiqueta, en l'actualitat, s'atorga als models de bateria, els d'autonomia estesa, els híbrids endollables amb una autonomia mínima de 40 quilòmetres i els vehicles de pila de combustible o hidrogen. Tanmateix, hi ha una d'aquestes categories que podria perdre el privilegi de gaudir d'aquesta etiqueta ZERO emissions.

La millor assegurança per a cotxe elèctric i híbrid endollable
Cotxe elèctric

D'un temps ençà, la DGT està estudiant canviar el sistema per valorar quins cotxes han de portar cada etiqueta. Les tecnologies avancen a velocitat de vertigen i els electrificats no són el mateix ara que fa uns anys.

Només per a models amb més de 90 km d'autonomia elèctrica

Per exemple, 40 km d'autonomia elèctrica per a un híbrid endollable era molt bona xifra. Tanmateix, en l'actualitat la majoria de nous models PHEV superen aquesta xifra folgadament. I és per això que la DGT considera que el repartiment d'etiquetes mereix una revisió.

Així són les coses, molts cotxes híbrids endollables podrien perdre el privilegi de lluir l'etiqueta ZERO emissions. I és que a la DGT estan valorant atorgar-la només a partir dels 90 km d'autonomia elèctrica. I és que en realitat, 40 km d'autonomia elèctrica és una xifra bastant baixa. A més, molts propietaris de models PHEV no fan bon ús del sistema elèctric del cotxe.

Val a dir que aquesta mesura, en cas d'aplicar-se, no tindria efecte retroactiu. És a dir, els qui tinguin ja l'etiqueta ZERO no la perdrien. Només s'aplicaria en models nous des del moment en què s'aprovés la normativa.

I què passarà amb els PHEV amb menys de 90 km d'autonomia? Aquests obtindrien l'etiqueta ECO de la DGT. És la mateixa que duen els MHEV o els HEV, i tampoc no està exempta de privilegis.