Els que segueixen amb atenció totes i cada una de les novetats del sector de l'automobilisme comercial saben molt bé que l'any 2035 és una data clau en aquest sentit. I és que, com bé saben també a Dacia, és l'any en què la Comissió Europea ha fixat la prohibició de vendre cotxes amb motors de combustió a la Unió Europea. I no tan sols motors gasolina o dièsel sinó també híbrids.
Així, els plans de la Unió Europea en aquest sentit és que a partir de l'esmentat any només es puguin vendre a Europa models 100 × 100 d'elèctrics. Un procés que culminarà l'any 2050, en el qual la intenció és que només circulin aquest tipus de models per les carreteres del vell continent.
Tanmateix, per molt que la idea en aquest sentit sigui molt clara, sembla que el present no té a veure res amb el futur. I és que tan sols fa falta llançar un ull a les dades de vendes a Espanya del primer quadrimestre d'aquest el 2022 per adonar-se'n que, per molt que els elèctrics siguin el futur, el tipus de model que es busca més avui dia a Espanya no té res a veure amb aquests.
El model més buscat a Espanya és un dièsel amb més de 10 anys d'antiguitat
No ha estat cap altra que la Ganvam, l'Associació Nacional de Venedors de Vehicles a Motor, Reparació i Recanvis, que revelen la situació a Espanya que ha aportat unes dades: els quatre primers mesos de l'any s'han venut unes 360.000 unitats al mercat de segona mà de models amb motors dièsel amb més de 10 anys d'antiguitat, que no és que se siguin precisament els menys contaminants.
Però ull perquè segurament el més preocupant per a les marques és que, més enllà que siguin models dièsel amb més de 10 anys d'antiguitat els que més es venen al mercat de segona mà, són precisament més grans les vendes dins d'aquest mercat que les vendes de cotxes nous.
D'aquesta forma, no són pocs els que ja avisen que no serà gens fàcil que a Espanya es compleixin els terminis en matèria de la transició cap a la mobilitat 100 × 100 elèctrica. De fet, la crisi de vendes dels cotxes nous, evidentment relacionada amb les crisis en els últims anys així com la falta de microxips, està derivat en un augment del mercat de models de segona mà, models que no compten amb la tecnologia dels nous quant a motors i eficiència.
En aquest sentit són algunes les veus que llancen un avís més que evident: o bé rebaixen els preus dels models amb motors híbrids i elèctrics, o la tendència, com s'està comprovant aquests últims mesos, no serà cap altra que la d'inclinar-se per un mercat de segona mà en la qual els cotxes menys contaminants continuen sent els protagonistes.