Fa tot just uns anys era molt habitual que, quan un consumidor s'apropava un concessionari, ho fes a la recerca d'un model dièsel. Entre altres coses perquè, si bé és cert, i així continua sent actualment, que la inversió inicial per model amb aquest tipus de mecànica sempre és més alta que la del mateix model amb motor de gasolina, si el nombre de quilòmetres anuals és molt elevat sempre acaba sent més rendible fer-se amb un model dièsel.
El problema per a aquest tipus de motors, més enllà d'haver estat el principal objectiu de les normatives de missions per part de la Unió Europea, és l'entrada en el joc dels motors híbrids, motors que prometen també consums molt baixos i a més permeten poder lluir l'etiqueta ECO o ZERO de la DGT segons el tipus d'hibridació.
En aquest sentit, si bé és cert que la quota dels dièsel a Espanya continua rondant el 15 %, també ho és que, com ha succeït en anys anteriors, cada vegada es ven menys models amb aquest tipus de mecàniques, entre altres coses també perquè hi ha certes marques que han decidit deixar de comptar-hi.
En aquest 2022, en el període comprès entre gener i novembre, s'han venut ja gairebé un 17 % menys de dièsel respecte al mateix període de l'any anterior, evidenciant que aquest tipus de motors va perdent cada vegada més pes a les nostres carreteres.
Els prèmium com l'Audi Q3 triomfen entre els dièsel
Això no significa que marques molt potents com és el cas d'Audi o BMW no hi continuïn comptant. De fet, aquests dos fabricants poden resumir ara de portar els dos models amb motor dièsel més venuts el novembre a Espanya, que no són d'altres que l'Audi Q3 i el BMW X1, dos dels SUV de mida compacta prèmium més reeixits al nostre país.
Si bé és cert que, més enllà d'aquests dos models prèmium, la immensa majoria dels models amb motor dièsel que apareixen el Top 10 en aquesta categoria són opcions de marques generalistes, és evident que aquest tipus de mecàniques van acabar desapareixent d'aquí a uns anys.
Tenint en compte que a partir de 2035 tan sols es poden vendre a Europa motors 100 × 100 elèctrics i que, d'altra banda, els dièsel són la mecànica que més s'està veient acorralada per les normatives de missions de la Unió Europea, no seria estrany que en tot just uns anys fins i tot marques com Audi o BMW que té en ells opcions molt reeixits deixessin de comptar amb els dièsel als seus catàlegs.