Com ja t'hem explicat en altres ocasions, les constants pujades dels preus de la gasolina i el dièsel es deuen a diversos factors. Un dels més importants és el nivell d'extracció de cru. A més extracció, més disponibilitat i preus més baixos. A menys extracció, més escassetat i preus més alts. I en aquesta ocasió, estem en una època de retallades en l'extracció i producció.

Fa ja diversos mesos que la OPEP+ va reduir l'extracció de cru a causa de la menor demanda de combustible després de la pandèmia. Però en els últims mesos el consum s'ha disparat, la qual cosa ha elevat inevitablement el preu dels combustibles.

L'Aràbia Saudita i Rússia anuncien noves retallades en l'extracció de cru

Tanmateix, davant d'aquest nou panorama, la OPEP+ no ha augmentat la producció. I no només això. Des de l'Aràbia Saudita i Rússia, segon i tercer màxims productors de combustible, han anunciat dimarts passat noves retallades en l'extracció de cru.

Cotxe respotando gasolina. Pixabay
Cotxe respotando gasolina. Pixabay

Rússia, per la seva part, ha anunciat una reducció voluntària de 300.000 barrils al dia que estarà vigent fins a finals de desembre. Per la seva part, l'Aràbia Saudita va posar en marxa una reducció de producció d'un milió de barrils diaris fins a finals d'any el mes de juliol passat i tenia previst tancar-la al setembre. Tanmateix, ha decidit allargar-la fins a finals d'any. És a dir, només produiran 9 milions de barrils al dia fins a finals de 2023. Aquestes mesures s'han deixat obertes a revisió cada mes, amb la possibilitat de modificar-les en funció de la situació del mercat.

Decisions que anuncien nous augments en els preus de la gasolina i el dièsel

A aquestes mesures cal afegir la reducció voluntària que ja es va posar en marxa a l'abril i que està previst que duri fins a finals de 2024. En tots els casos es busca "enfortir les mesures de precaució preses pels països de la OPEP+ per mantenir l'estabilitat i l'equilibri dels mercats petroliers". Sigui com sigui, això només pot afectar negativament les nostres butxaques, ja que generarà noves pujades en els preus del dièsel i la gasolina quan hi hagi més demanda.

Així mateix, aquestes mesures han estat criticades en diverses ocasions pels Estats Units. Al país nord-americà consideren que és necessari augmentar la producció per abaixar preus i reactivar l'economia del sector. Els qui les apliquen, en canvi, consideren que són necessàries per accelerar el procés de descarbonització del planeta.