Mentre els preus de la gasolina i el dièsel no paren de pujar i s'apropen als màxims històrics, molts usuaris de les gasolineres espanyoles es pregunten si tornarem a tenir la subvenció dels 20 cèntims per litre de la que ens vam gaudir l'any passat. Tanmateix, tot apunta que, encara que es mantingui la tendència alcista, no passarà. Ja no només perquè amb un Govern només en funcions no s'aprovarà l'esmentada ajuda. També per l'avís que arriba des de França, on s'ha descartat que vagin a reactivar-les atesa la important despesa que suposa per a les arques de l'estat.

Des del Govern francès qualifiquen d'"irresponsable" i "incoherent" recuperar els ajuts públics per als carburants. I és que segons el ministre d'Economia, Bruno Le Maire, recuperar els descomptes d'entre 15 i 20 cèntims suposaria una despesa de 12.000 milions d'euros. En aquest sentit, el Govern gal va posar en marxa a la tardor de 2022 un pla d'ajuts d'entre 30 i 10 cèntims per litre de combustible, que va finalitzar el 31 de desembre.Una inversió massa elevada per al panorama actual. Val a dir que en aquests moments el litre de gasolina sense plom 98 costa més de dos euros a França. 

Sortidor gasolina pixabay
Sortidor gasolina pixabay

França descarta reactivar els ajuts per al combustible

Aquests ajuts, a més, van suposar més estalvi per a la classe alta. Aquest segment de la societat es va estalviar entre 64 i 115 euros el 2022, mentre que la classe baixa només es va estalviar 48 euros.

A més, el país té altres prioritats. "No és una decisió responsable, sobretot en un moment en què continuem pagant part de la factura elèctrica francesa", assenyala Le Maire, que subratlla que el Govern francès porta gastats uns 30.000 milions d'euros en ajuts per a l'electricitat en aquest 2023. "No podem explicar que l'escalfament global s'estigui accelerant, que hi hagi incendis per tot arreu i inundacions que penalitzen milions dels nostres compatriotes, i alhora seguir concedint descomptes i gastant diners públics en combustibles fòssils. La lluita contra l'escalfament global, l'ecologització de la nostra electricitat i el final del costi el que costi signifiquen que no estic a favor d'un descompte en el combustible", afegeix.

A Espanya, segons un estudi dels economistes Juan Luis Jiménez i José Manuel Cazorla-Artiles, els ajuts es van traduir en una inversió de 4.233 milions d'euros. D'ells, 925 milions haurien anat a parar als comptes de les gasolineres o van tornar a les arques de l'estat en forma d'impostos. Això es va deure que el dièsel va pujar un 17% a causa dels ajuts, que van generar més escassetat, benefici del qual va ser per a les distribuïdores.