Un dels principals problemes als quals s'estan enfrontant i s'enfrontaran en un futur no molt llunyà les marques clàssiques a Europa és l'arribada de marques xineses amb models 100 × 100 elèctrics molt atractius en molts sentits.
No és que sigui precisament cap secret que algunes marques europees com és el cas de Peugeot o Renault ja han alçat la veu en aquest sentit, i han demanat a les autoritats europees que modifiquin la seva política d'ajuts a la venda de cotxes elèctrics per a models que no estiguin fabricats a Europa, ja que consideren que un dels grans avantatges de les marques xineses és que, al poder fabrica els seus cotxes lluny de les carreteres del vell continent poden acabar oferint un preu final molt més baix amb què ells no poden competir.
Però ull perquè no són tan sols les marques generalistes les que comencen a tenir un problema, sinó també marques prèmium com és el cas de Porsche, BMW o Mercedes, entre altres coses perquè saps molt bé que alguns fabricants que arriben des de la Xina ho estan fent amb models elèctrics molt luxosos i amb una relació qualitat preu molt interessant.
El model xinès que posarà en un compromís Porsche, Mercedes i companyia a Europa
Un bon exemple d'això és l'AVATR 12, un cupè de primeríssim nivell que arriba des de la Xina i que neix d'un projecte en el que han intervingut el fabricant Changan, el productor de bateries més important del món, CATL, i el gegant tecnològic Huawei, és a dir, no és un model precisament low cost i amb tecnologia de segona fila.
Si bé és cert que aquest model tan sols es ven de moment a la Xina, des del fabricant ja han apuntat que en les primeres 36 hores en què es va posar a la venda van acumular ni més ni menys que gairebé 7000 comandes, molts més dels esperats i que evidencia que aquest tipus de models elèctrics luxosos estan cada vegada més de moda al seu mercat.
La versió més bàsica d'aquest model compte amb un motor de 212 cavalls de potència i una bateria de 94,5 kWh que li permeten superar els 700 km d'autonomia, i tot això per un preu que al canvi el deixa per sota de 40.000 €. Això sí, és evident que, una vegada que arribi a les carreteres del vell continent, el seu preu serà major, entre altres coses perquè serà un model que voldrà competir contra grans noms com és el cas del Porsche Taycan, el BMW i5 o el Mercedes EQS.