Carlos Pérez, reconegut com el millor mecànic d'Espanya en els recents premis "MVP del Taller", ha compartit un diagnòstic directe sobre la fiabilitat de les principals marques automobilístiques. Des del seu taller, amb anys d'experiència acumulada en tota mena de reparacions, assegura que existeixen fabricants la presència dels quals al taller és constant, mentre que d'altres amb prou feines generen incidències fins i tot després de gaires quilòmetres recorreguts.
"Les millors marques són asiàtiques, sobretot japoneses. Honda, Mazda, Toyota… Aquests cotxes són molt fiables, estan ben fabricats i aguanten molts quilòmetres sense donar problemes", afirma Pérez, que també assenyala Kia i Hyundai com exemples de constància en qualitat: "Són coreanes i des de sempre són una garantia de qualitat".
El destacable en aquest cas és que la seva valoració no parteix d'estadístiques abstractes, sinó del dia a dia entre elevadors, eines i diagnòstics electrònics. Segons la seva opinió, la clau de l'èxit d'aquestes marques resideix en una combinació de disseny funcional, muntatge precís i materials resistents al desgast.
Al contrari, hi ha fabricants la trajectòria dels quals als tallers presenta un perfil molt més problemàtic. Quan se li pregunta per les marques que més avaries generen, Pérez és taxatiu: "Land Rover i Jaguar. Tenen molt mala fama... i merescuda. En la seva experiència, aquests vehicles acumulen errors de tota mena, des d'avaries electròniques complexes fins a problemes de motor recurrents, tot això agreujat per una qualitat de fabricació que qualifica com "qüestionable".
Les claus darrere de la fiabilitat (o la falta d'ella)
Segons Carlos Pérez, el comportament d'un cotxe al taller respon gairebé sempre a decisions preses en la fase de disseny i producció. Marques com Honda o Toyota "fan atenció a cada detall, des del cablatge fins a la protecció de components." Això no només prevé avaries, sinó que facilita el manteniment periòdic, un altre factor que prolonga la vida útil del vehicle.
En el cas dels fabricants més problemàtics, el panorama és molt diferent. "De vegades, amb només veure com està muntat un cotxe, ja saps que tornarà al taller", resumeix. Pérez destaca defectes en la disposició d'elements mecànics, materials que es degraden abans del previst o acoblaments que comprometen el rendiment a mitjà termini.
D'altra banda, l'experiència pràctica reforça una idea que no és cap secret: una bona enginyeria i un procés de muntatge rigorós marquen la diferència entre un cotxe fiable i un altre que genera constants incidències. I aquesta diferència, per als qui treballen al taller, és evident des del primer cop d'ull.