Les marques xineses BYD, OMODA i JAECOO han tancat el mes de maig de 2025 amb xifres històriques de matriculacions al mercat espanyol. En un context de creixent interès per les alternatives asiàtiques, aquests fabricants han aconseguit posicionar-se com actors destacats dins dels segments electrificats i de combustió. L'avenç d'aquestes marques no només es reflecteix en les dades de vendes, sinó també en el seu creixent protagonisme en el desenvolupament industrial nacional.

BYD ha registrat un creixement especialment pronunciat. Amb 2.430 unitats matriculades només al maig, la marca ha experimentat un augment del 1.097 % respecte al mateix mes de l'any anterior. Aquest impuls ha elevat la seva quota al mercat de vehicles endollables fins al 10,1 % des de començament d'any, amb 7.785 unitats entregades. El destacable en aquest cas és el paper del BYD Seal U, que va liderar les vendes d'híbrids endollables el maig amb 1.504 unitats, consolidant un total de 4.309 vehicles venuts el 2025. Aquesta xifra situa el model molt a prop de referents consolidats com el Toyota C-HR.

 

D'altra banda, OMODA i JAECOO, marques pertanyents al grup Chery, han seguit una trajectòria igualment ascendent. Ambdues firmes han acumulat 2.246 matriculacions al maig, assolint una quota del 2 % al mercat general. En l'acumulat anual, ja sumen 8.200 unitats venudes, superant fins i tot BYD en volum total, malgrat disposar d'una gamma de models més limitada. L'OMODA 5, en particular, s'ha convertit en el SUV de gasolina del segment C més venut a Espanya durant el primer trimestre, amb 2.457 unitats.

Expansió industrial i consolidació al mercat

El creixement d'aquestes marques va més enllà de les dades comercials. Chery ha confirmat l'inici de la producció local dels models elèctrics OMODA 5 i JAECOO 5 en la planta de la Zona Franca de Barcelona a partir de novembre de 2025. Aquesta operació industrial contempla un augment progressiu de plantilla, amb la previsió d'assolir els 1.200 fets servir el 2027, així com una capacitat productiva anual de 100.000 vehicles. A més, està previst que el 2026 s'incorpori una línia d'acoblament de bateries, reforçant el compromís amb la cadena de subministrament local.

 

En aquest sentit, BYD també continua consolidant la seva presència a Espanya. La marca avança en la seva estratègia d'expansió comercial amb l'obertura de nous concessionaris, amb l'objectiu d'assolir els 100 punts de venda a finals d'any. Paral·lelament, l'ofensiva de producte es manté amb la introducció de nous models híbrids i elèctrics, entre ells el recent Dolphin Surf, dissenyat específicament per al mercat europeu.

Crida especialment l'atenció la rapidesa amb què aquestes marques han aconseguit integrar-se a un mercat tradicionalment dominat per fabricants europeus i japonesos. La seva combinació de preus competitius, tecnologia actualitzada i estratègia industrial ha començat a alterar els equilibris del sector. L'avenç registrat al maig podria ser un punt d'inflexió per al paper de les marques xineses en l'automoció espanyola.