Les noves tecnologies avancen a passos gegantescos. Sobretot al sector de l'automòbil, on la digitalització s'imposa a l'analògic amb tota mena de sistemes de seguretat, ajuts i entreteniment. I ara el que començarà a digitalitzar-se són les matrícules. De moment només és legal en algunes parts dels Estats Units, però no hi ha dubte que aquest sistema acabarà arribant a les nostres fronteres.

El lloc on s'han legalitzat les matrícules digitals és Califòrnia, bressol de moltes de les tecnologies més avançades i de moltes empreses emergents que han arrasat a tot el món. Gràcies a aquest pas endavant, les matricules tradicionals tenen els dies comptats. En tot cas, estan subjectes a algunes condicions.

Califòrnia legalitza les matrícules electròniques

Abans de fer el pas, s'ha consultat a experts i s'han realitzat nombrosos estudis per comprovar si la idea era factible. Sobretot en temes de seguretat, tant en la circulació com per a les institucions que controlen el parc automobilístic.

Després de moltes gestions, el governador de Califòrnia va firmar l'aprovació de la llei AB 984, que reconeix com a legal l'ús de matrícules electròniques. Una implantació que també ha estat aprovada a Arizona i Michigan, així com a Texas. Encara que en aquest últim cas es limita a vehicles comercials.

Matrícula electrònica
Matrícula electrònica

La posada en marxa d'aquesta nova tecnologia va a càrrec de Reviver, l'única empresa que actualment té llicència per fabricar aquestes matrícules. Aquesta empresa va fabricar 175.000 exemplars el 2018 després de conèixer que a Califòrnia estaven estudiant implantar aquest nou sistema des de 2013.

També permeten emetre diferents missatges, la qual cosa millora la seguretat

Aquestes matrícules consisteixen en una pantalla monocromàtica de tinta electrònica que està protegida per una superfície sis vegades més resistent que el vidre convencional. I a més de la matrícula, també és capaç d'emetre missatges d'advertència o fins i tot connectar-la a un altre dispositiu mitjançant Bluetooth.

Així mateix, aquestes matrícules s'alimenten d'una bateria que té una durada estimada d'uns 5 anys. I el seu mal funcionament és sancionable. El que no està decidit és si la sanció recaurà sobre el propietari el vehicle o sobre el fabricant, que ha de treballar a favor del bon funcionament d'aquest dispositiu.

En tot cas, es pot dir que aquestes matrícules no són gratis ni barates. Tenir una matrícula digital té un cost mensual de 19,95 dòlars al llarg de 4 anys, la qual cosa resulta en 215,40 dòlars a l'any.