Els botons tàctils al volant van arribar com una innovació. Semblaven moderns, elegants i alineats amb el futur de la conducció digital. Tanmateix, a la pràctica s'han convertit en un maldecap. Diversos conductors asseguren que són impràctics i perillosos, al punt d'iniciar una demanda col·lectiva contra la marca alemanya.

L'epicentre del conflicte està en el Volkswagen ID.4. Dos propietaris als Estats Units han declarat sentir-se "terroritzats" i reticents a conduir els seus cotxes. Al·leguen que un simple frec del polze pot activar sistemes crítics, com el control de creuer adaptatiu, sense cap intenció. En determinades situacions, un error així pot posar en perill tant el conductor com els passatgers.

Volkswagen sistema de botons tàctils
Volkswagen sistema de botons tàctils

Denuncien Volkswagen pels botons tàctils al volant

Les acusacions no són fútil. Es parla de frau per omissió, d'incompliment de garanties i fins i tot d'enriquiment injust. A més, els demandants afirmen que Volkswagen ha violat lleis de protecció al consumidor en estats com Connecticut i Massachusetts. Tot apunta que la companyia coneixia els problemes gràcies a les queixes de clients i concessionaris, però que no va oferir solucions reals.

En l'escrit legal se subratlla que la marca no ha donat opcions com a reparacions gratuïtes, substitucions ni molt menys reemborsos. Qui tingui un model amb botons hàptics està obligat a conviure-hi fins a nou avís. I si alguna cosa caracteritza a les demandes col·lectives als EUA, és que poden acaba amb indemnitzacions milionàries. L'impacte econòmic per a Volkswagen podria ser molt gran.

Volkswagen botons tàctils volant
Volkswagen i el seu sistema de botons tàctils al volant

El que apuntava a innovació es converteix en un perill al volant

El curiós és que la pròpia marca va reconèixer que s'havia equivocat. Fa un temps va admetre que els comandaments capacitius no havien estat una bona idea. Encara que es van instal·lar en gairebé tots els seus models recents, Volkswagen ha decidit tornar als botons físics. El nou Tiguan, per exemple, ja els incorpora. Són més còmodes, menys sensibles i, sobretot, més segurs perquè permeten accionar-los sense mirar.

Tanmateix, el canvi no serà immediat. La tornada als controls tradicionals arribarà a poc a poc, així que els models es vagin actualitzant. Això significa que encara passaran diversos anys fins que tota la gamma quedi lliure dels controvertits botons tàctils. Mentrestant, milers de conductors hauran de bregar amb un sistema que no convenç.