La Xina s'enfronta a una de les tragèdies ambientals més greus dels últims anys després de l'explosió, i posterior enfonsament, del petrolier iranià Sanchi diumenge passat. En el dia d'avui, les autoritats xineses lluiten per contenir l'extensió de les taques de contaminació aparegudes després de l'enfonsament del petrolier Sanchi, que han crescut en les últimes hores, posant de manifest que el país afronta la tragèdia ambiental més greu dels últims temps. L'última informació divulgada avui per l'Administració Estatal d'Oceans indica que hi ha dues taques majors i moltes de més petites, segons va indicar l'últim comunicat de l'organisme.

Una de les taques grans té nou quilòmetres de llarg amb una amplada d'entre 500 i 50 metres, i està situada a dos quilòmetres del lloc de l'enfonsament, mentre que l'altra té sis quilòmetres de llarg per un d'ample. Segons càlculs realitzats gràcies a imatges de satèl·lit, hi ha concentracions de petroli en uns 69 quilòmetres quadrats, mentre que en uns altres 40 quilòmetres quadrats hi ha presència "esporàdica" d'hidrocarburs, afegeix el comunicat.

Un total de 14 embarcacions de diferents institucions xineses estan a la zona per a tasques de control i neteja, i s'ha instal·lat una xarxa de 31 estacions d'anàlisi de l'aigua, algunes de les quals han detectat la presència d'hidrocarburs. D'altra banda, les autoritats xineses planegen enviar bussejadors especials per estudiar l'estat de les restes del petrolier i tractar de segellar possibles fugues, segons van indicar fonts del Centre de Rescat i Investigació Marina de Xangai, que està a càrrec de les operacions, al diari hongkonguès South China Morning Post.

El Sanchi, un petrolier iranià registrat en Panamà, va explotar i es va enfonsar el passat diumenge a la tarda, vuit dies després de col·lidir el dia 6 contra el mercant CF Crystal, de bandera hongkonguesa, a unes 160 milles nàutiques (300 quilòmetres) a l'est de l'estuari del riu Yangtze, al costat de la ciutat de Xangai. El vaixell es va enfonsar a unes 100 milles nàutiques (180 quilòmetres) al sud-est del lloc de la col·lisió.

El petrolier es va enfonsar a uns 100 metres de profunditat, pel que fan falta bussejadors amb equips especials i s'enviarà a vaixells majors per donar suport a la seva feina, va afegir el diari. Les taques poden veure's fàcilment des dels avions de vigilància. Les autoritats continuen sense precisar si les taques procedeixen de la càrrega del vaixell, petroli condensat i lleuger (més senzill de netejar) o si és combustible, més complicat d'eliminar.

El vaixell transportava 136.000 tones de petroli condensat i una bona part d'aquest carregament va cremar durant l'incendi que va consumir durant una setmana el vaixell, encara que una altra part podria haver acabat a l'oceà.

En l'explosió, la proa del petrolier es va enfonsar immediatament pel que, segons va indicar l'organització de defensa del medi ambient Greenpeace Asia Oriental en el seu últim comunicat sobre aquest assumpte, els dipòsits de combustible podrien estar intactes i el fuel podria vessar-se en els pròxims dies. "Ja que els tancs de combustible en aquest tipus de vaixells es troben a prop de la sala de màquines, és probable que s'hagin mantingut intactes des de la col·lisió inicial", va apuntar el professor de la Unitat de Ciències de Greenpeace International a la Universitat d'Exeter (Regne Unit), Paul Johnston.

Per això, la vigilància i avaluació per part de les autoritats és fonamental per comprendre l'abast del possible impacte ambiental i per decidir els pròxims passos apropiats en termes de recuperació del vessament. "Les autoritats pertinents de la Xina estan mobilitzant forces de monitoratge al mar i en l'aire per detectar la informació necessària sobre la contaminació i estem disposats a mantenir la cooperació amb les parts implicades", ha apuntat avui en roda de premsa el portaveu del Ministeri d'Afers Estrangers xinès, Lu Kang.

Tècnics xinesos i iranians estudien la caixa negra del petrolier que van rescatar del vaixell poc abans del seu enfonsament, amb l'objectiu de determinar les causes de l'accident.