El president dels Estats Units, Donald Trump, ha rebut el seu homòleg ucraïnès, Volodímir Zelenski, en el marc del diàleg continuat per assolir la pau en la guerra iniciada per Rússia fa més de tres anys. El republicà dina amb el líder de Kíiv aquest divendres a la Casa Blanca, en un moment en què sembla haver vacil·lat en la seva promesa de lliurar míssils Tomahawk al país envaït, al·legant que ell “també els necessita”. Hores abans, Zelenski trepitjava Washington mentre Trump s’empetitia, com ja va fer a Alaska, amb les exigències de Vladímir Putin, que en una conversa telefònica aquest dijous va fer saber al magnat que “no li ha agradat la idea” que els Estats Units cedeixin un tipus d’arma mai vista al front, la qual podria canviar el curs del conflicte donades les seves característiques tècniques.

Zelenski ha assistit a la reunió al Saló del Gabinet amb l’anhel que els Estats Units donin a Ucraïna el Tomahawk, un tipus de míssil que reforçaria la seva capacitat ofensiva en profunditat dins del territori rus. L’arma, coneguda tècnicament com a BGM-109 i produïda per l’empresa Raytheon, pot ser llançada des de vaixells, submarins o plataformes terrestres, i és capaç de colpejar objectius a més de 2.500 quilòmetres, una distància que supera amb escreix la dels sistemes que Ucraïna ha rebut fins ara. A diferència dels Storm Shadow britànics —amb un abast d’uns 250 quilòmetres— o dels ATACMS nord-americans —d’uns 300—, els Tomahawk volen a baixa altitud i a velocitat subsònica, una combinació que podria redefinir la guerra iniciada el febrer del 2022.

"És un honor ser amb un líder tan fort, un home que ha passat per tantes coses i un home que he conegut molt bé, i ens hem entès molt bé", ha dit Trump a l’inici del dinar. El republicà ha cobert el mandatari ucraïnès d’elogis, assegurant que “ha aguantat durant molt de temps”, i ha dit que és el moment d’assolir la pau. Més prudent ha estat Zelenski, que ha matisat que el primer pas és assolir un alto el foc. “Trump té l’oportunitat de posar fi a aquesta guerra, i ha demostrat al món que pot fer-ho”. Ara bé, el líder de Kíiv ha lamentat que Putin “no vol la pau”.

Els periodistes presents a la sala no han trigat a preguntar sobre els Tomahawk, el gran tema a tractar aquest divendres. L’actitud de Trump, en sintonia amb les seves declaracions posteriors a la trucada amb Putin, ha estat prudent. El president ha optat per no assegurar si Ucraïna disposarà d’aquesta arma o no, i ha mostrat el seu desig que la guerra acabi sense que s’hagi d’usar. “Estem força a prop d'això”, ha dit. Zelenski, que ha viatjat a Washington amb les seves demandes ben clares, no ha desaprofitat l’oportunitat per elogiar la capacitat de producció de Tomahawk dels Estats Units i ha assegurat que Ucraïna els necessita.

La insistència de Zelenski no ha cessat i ha proposat a Trump un intercanvi de drons ucraïnesos per míssils nord-americans. El mandatari ha dit que en té milers, però no disposa de Tomahawks. Un periodista ha preguntat a Trump si li interessava l’oferta, qüestió a la qual el magnat ha respost afirmativament. “Construïm els nostres propis drons, però també comprem drons a altres, i els seus són molt bons”, ha dit.

Oposició frontal de Moscou

Moscou ja ha advertit abans de la trobada entre Trump i Zelenski que l’enviament dels míssils Tomahawk seria percebut com una acció hostil. Segons ha declarat Serguei Narishkin, cap del Servei d’Espionatge Exterior, el moviment “incrementaria notablement els riscos per a la seguretat, no només a Europa, sinó a escala global”. El temor del Kremlin no és casual, ja que el Pentàgon destaca en la seva documentació tècnica que el Tomahawk pot ser equipat amb càrrega convencional o nuclear, i que la seva versió terrestre inclou variants amb ogives de més de 450 quilos i centenars de submunicions. Raytheon, l’empresa fabricant, subratlla que la seva versió més avançada —el Block IV Tactical Tomahawk (TACTOM)— és capaç de canviar de trajectòria durant el vol, mantenir-se en suspens durant hores i adaptar el seu objectiu en temps real.

La redacció d'ElNacional.cat està treballant per ampliar aquesta informació. Per llegir l'última hora de la notícia, actualitza la pàgina.
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!