El president dels Estats Units, Donald Trump, ha anunciat aquest divendres una nova fase de l’ofensiva antidroga a Veneçuela amb “atacs per terra” contra objectius vinculats al narcotràfic, en un moviment que incrementa la pressió sobre el govern de Nicolás Maduro i que arriba en paral·lel a noves sancions econòmiques i a l’enduriment de les operacions marítimes al Carib. En una intervenció a la Casa Blanca, Trump ha defensat que el pas a operacions terrestres s’emmarca en la continuïtat d’una campanya naval que, segons les seves xifres, ha estat especialment efectiva. "Ara estem començant per terra, cosa que és molt més fàcil. Això començarà a succeir", ha assegurat. També ha afirmat que, amb les interdiccions al mar, “Cada un d'aquells vaixells que veus serà enderrocat”.
El mandatari ha volgut subratllar que els eventuals atacs no s’adreçarien a un país en concret, sinó a persones i xarxes que considera responsables del tràfic de drogues cap a Nord-amèrica. “No es tracta només de bombardejos de terra a Veneçuela. Es tracta de bombardejos de terra contra persones horribles que porta drogues i mata el nostre poble”, ha dit. Trump ha situat l’anunci en el marc d’una batalla que, segons ell, té un cost humà enorme als Estats Units. “El nombre real és de 300.000 persones mortes en un any a causa de les drogues”, ha afirmat. Segons els seus càlculs, la seva campanya naval antidroga hauria “salvat” unes 25.000 vides.
🇺🇸🇻🇪 | URGENTE: TRUMP DICE QUE LOS ATAQUES EN TIERRA EN VENEZUELA COMENZARÁN.
— Alerta News 24 (@AlertaNews24) December 12, 2025
pic.twitter.com/dDuKVcsG4Q
Sobre el terreny, el desplegament dels EUA a la regió inclou aproximadament 15.000 efectius, el portaavions USS Gerald R. Ford, vaixells de guerra, guardacostes, avions de combat F-18 i bombarders estratègics. Des de setembre, els atacs a embarcacions sospitoses han causat almenys 87 morts en operacions al Carib i al Pacífic, un balanç que ha alimentat les crítiques i la pressió política interna.
Veneçuela alerta sobre la guerra amb els EUA, però planteja com un "impossible històric" rendir-se
El govern de Veneçuela, per la seva part, ha alertat aquest divendres sobre una guerra que vol instaurar els Estats Units a Llatinoamèrica i el Carib, encara que subratllen com un "impossible històric" rendir-se en aquest context, en moments de tensió pel desplegament aeronaval nord-americà en aigües caribenyes, que Nicolás Maduro interpreta com un intent per treure'l del poder.
En un acte pel 47è aniversari del Comando de Defensa Aeroespacial Integral, transmès pel canal estatal Veneçolana de Televisió (VTV), el ministre de Defensa veneçolà, Vladimir Padrino López, ha assegurat que els Estats Units també pretenen "novament tornar en sacs, en bosses negres i en urnes a ciutadans contribuents, joves de la societat nord-americana".