La polèmica està servida amb un nou projecte de luxe. Vatican Mall: així s'anomenarà el nou i luxós centre comercial que s'obrirà el novembre en un immoble propietat del Vaticà, a pocs metres de la basílica de Sant Pere i que està sent tema de conversa davant de la contradicció que suposa amb l'"Església pobra per als pobres" que defensa el papa Francesc. Des del Vaticà matisen que els locals del futur centre comercial formen parteixen de la societat italiana "Terminal Vaticano", que va llogar la propietat a la Congregació per a l'evangelització dels pobles, ex Propaganda Fide, i on ja hi ha un aparcament, sobretot per a autobusos turístics. La gestió d'alguns d'aquests ha passat ara a la societat Galak, que és la que ha decidit obrir allà el centre comercial.

"La nostra empresa, Gasak Srl, no té relacions directes amb la propietat (el Vaticà) sinó amb Terminal Vaticano Srl que, al seu torn, gestiona tot l'edifici de diverses plantes en nom de la propietat", van explicar a preguntes de l'agència EFE. Però aquesta explicació no agrada a gaires a l'interior dels murs vaticans, que critiquen que a pocs metres de la plaça de Sant Pere i on cada nit dormen desenes de persones sense llar sorgeixi un centre comercial amb "només les millors marques nacionals i internacionals" i que garanteix que els productes seran "lliures d'impostos" per als ciutadans de fora de la UE, segons indica en la seva pàgina web.

Un bon màrqueting per atreure compradors

El símbol del centre comercial per atreure els turistes no deixa dubtes: la silueta de la Basílica de Sant Pere, amb la columnata de Bernini, i una frase escrita que és un reclam del Vaticà: Vatican Mall. Per a aquest projecte, asseguren els mitjans italians, s'ha comptat amb l'aval del cardenal filipí Luis Antonio Tagle, que també és president de Caretes Internationalis i prefecte de l'ex Propaganda Fide, actualment englobada en el ministeri per a l'Evangelització, presidit pel papa, segons l'última reforma. Molts recorden que fa uns anys també hi va haver moltes crítiques pel lloguer dels locals pertanyents a la Santa Seu, a Via del Mascherino i Via della Conciliazione, als voltants de la plaça de Sant Pere, a negocis com McDonald's o Hard Rock Cafè.

Des de la societat Galak expliquen que la inauguració està prevista per al novembre: serà un dels al·licients turístics per al Jubileu que l'Església catòlica celebrarà a Roma el 2025 i en el qual s'esperen milions de pelegrins. Segons es descriu en la pàgina web, el centre comercial comptarà amb "57 botigues que acolliran una selecció de marques 'made in Italy' i internacionals amb un fort esperit creatiu i artesanal, des de la roba fins als accessoris i el calçat, passant per la joieria, les creacions per a la llar, els cosmètics i fins i tot el menjar i el vi al pavelló gastronòmic".

Activitats benèfiques per apaivagar les crítiques

També expliquen no faltaran activitats amb finalitats benèfiques, en el que potser pugui ser una picada d'ullet per apaivagar les crítiques. A més, en l'apartat "Glamour social" del web, Vatican Mall afirma que "té la intenció de llançar campanyes socials per donar suport als drets humans, seleccionant i qualificant productes i serveis com a glamur social." I en la temàtica "Caritat" asseguren que "l'enfocament de Vatican Mall encarna l'esperit de construir un pont cap als altres, amb un suport concret i continu per a les organitzacions humanitàries i d'atenció mèdica i un enfocament especial en els problemes socials." Sobre si aquestes activitats seran concordades amb el Vaticà, Galak explica que "de moment aquestes seran organitzades de forma independent".