El president de Rússia, Vladímir Putin, ha arribat aquest dijous a Minsk per presidir la cimera de la postsoviètica aliança militar Organització del Tractat de Seguretat Col·lectiva (OTSC), que integren també Armènia, Bielorússia, Kazakhstan, Kirguizstan i Tadjikistan.

La vigília, de cara a la cimera d'aquest dijous, es van reunir els ministres d'Exteriors i de Defensa dels països de l'OTSC, així com els secretaris dels seus consells de Seguretat respectius, amb la notòria absència d'Armènia, que ha declinat anar fins a la capital bielorussa. Les relacions entre aquests països i Armènia s'ha refredat després del conflicte amb l'Alt Karabakh. "La decisió del govern armeni (...) per descomptat és de lamentar. No creiem que respongui als interessos a llarg termini del poble armeni i enforteixi la seguretat d'aquest país amic", ha comentat la portaveu del Ministeri d'Afers Estrangers de Rússia, Maria Zakhàrova.

A les reunions prèvies a la cimera es van subscriure una vintena de documents relatius a "les esferes política i politicomilitar, així com per a la contenció dels actuals reptes i amenaces de seguretat", ha informat el ministre de Defensa bielorús, Serguei Aleinik. Segons el Kremlin, a la reunió s'abordarà "el perfeccionament del sistema de seguretat col·lectiva, així com problemes regionals i internacionals d'actualitat".

Putin rumia com aturar la guerra a Ucraïna

Aquesta visita de Putin a Minsk arriba tot just després d'unes inesperades paraules del líder del Kremlin. Putin ha fet un gir no previst sobre guerra a Ucraïna durant la seva intervenció en la cimera de líders del G20, una cimera virtual que han celebrat els líders internacionals per tractar assumptes de rellevància. El líder rus, en un to reflexiu, ha admès que "cal pensar en com detenir aquesta tragèdia", en referència a la guerra entre Rússia i Ucraïna, que d'aquí a pocs mesos farà dos anys que dura. 

El president rus ha emfatitzat que les accions militars "són una tragèdia" tant per a persones i famílies concretes com pel país en general. Durant la seva intervenció retransmesa per la televisió pública russa, Putin ha subratllat que Rússia "mai s'ha negat a entaular negociacions de pau amb Kíiv". No obstant això, ha posat l'accent en el fet que el president ucraïnès, Volodímir Zelenski, va prohibir per decret dialogar amb Rússia per a posar fi a la guerra que Moscou va iniciar el febrer de 2022.

La relació entre Ucraïna i Gaza

Putin també ha respost a les crítiques d'alguns assistents del G20 i ha aconseguit unir en un mateix paràgraf la guerra d'Ucraïna i el conflicte entre Israel i Hamàs. Putin ha qüestionat la "falta de commoció" davant altres conflictes, com els armats a Ucraïna l'any 2014 que va desencadenar la guerra al Donbàs i l'"extermini de la població civil en Palestina, particularment a la Franja de Gaza". Amb un to provocador, ha afirmat: "Entenc que la guerra, la mort de persones, no pot no commoure. I el cop sagnant a Ucraïna en 2014 que va desembocar en la guerra del règim de Kíiv contra el seu propi poble al Donbàs? Això no commou?", ha dit. "I l'extermini de la població civil a Palestina, a la Franja de Gaza, no impressiona? I el fet que metges hagin d'operar a nens sense anestèsia, no impacta?". "I que el secretari general de l'ONU digui que Gaza s'ha convertit en un gran cementiri infantil, no commou?", va destacar.