La dreta populista i els ultres estan en auge a tot el món i àmplies capes de la població ho avalen. A l'Argentina, el partit del president, Javier Milei, La Libertad Avanza (LLA), ha guanyat aquest diumenge les eleccions legislatives amb el 40% dels vots, mentre que el peronisme —aquesta barreja d'esquerra i nacionalisme tan sui generis de l'Argentina— ara encapçalat per Axel Kicillof ha obtingut el 29,4% del suport. El partit de l'ultra Milei, economista i excèntric personatge de les tertúlies d'Internet abans de president, ha guanyat als principals territoris del país. Incloent-hi la capital i la seva província, Buenos Aires —inesperada, ja que és un feu peronista—, Córdoba, Santa Fe i Mendoza. Cal assenyalar, tanmateix, la poca participació que hi ha hagut en els comicis: ha estat del 67,85%, la més baixa des del retorn a la democràcia al país el 1983. 

Amb aquests resultats, Milei veu avalat el seu projecte polític; impulsat amb el suport de l'extrema dreta mundial i disparat al poder després de les constants crisis econòmiques al país. Es tracta de les primeres eleccions importants des que va arribar a la presidència el 2023 i tot el país les ha viscudes com un plebiscit al seu pla. Amb aquests números, La Libertad Avanza s'encamina a assolir l'objectiu d'un terç de la Cambra Baixa traçat pel mateix Govern amb la finalitat de tirar endavant els seus projectes de reforma i contrarestar els intents de l'oposició per bloquejar decrets presidencials. Ha passat de 37 escons a 101 —sobre un total de 257—.  Al Senat, La Libertad Avanza trimofa en sis dels vuit districtes que renovaven escons a la Cambra Alta, passant de sis a 19 seients. Tot i això, continuarà sense tenir el terç necessari per poder defensar les seves lleis vinculades al pla d'ajust i vetar reformes impulsades per l'oposició.

Milei, eufòric, anuncia ajustos laborals i fiscals

La dreta argentina celebra el triomf als carrers de Buenos Aires i altres ciutats del país. Mentrestant, el president Milei, eufòric i reunit amb els seus en la seu del seu partit en la capital, ha avançat que el nou Congrés, "el més reformista de la història", serà "fonamental per a assegurar el canvi de rumb" i ha anunciat que efectuarà importants reformes que fins ara quedaven bloquejades en el parlament per l'oposició. Milei ha marcat l'objectiu d'avançar en el seu pla durant els dos anys de legislatura que li queden, per a "consolidar el creixement i l'enlairament de l'Argentina". Així, ha anticipat que hi haurà reformes en el pla laboral i fiscal, com a part del seu pla d'ajustos.  "Avui clarament ha estat un dia històric per a l'Argentina", ha llançat el president, que ha celebrat que bona part dels argentins hagin optat per avalar el seu "camí de la llibertat, el progrés i el creixement".

Kicillof, després la derrota: "S'equivoca Milei si celebra aquest resultat"

El governador de la província de Buenos Aires i principal líder actual del peronisme, Axel Kicillof, ha asseverat després de la derrota que Milei "s'equivoca si celebra aquest resultat". "Sis de cada deu argentins han dit que no estan d'acord amb el model que proposa", ha afirmat el dirigent polític des de la seu del seu partit, Fuerza Patria, en la ciutat de la Plata. "També s'equivoca si passa per alt la situació que està travessant el nostre poble d'enorme sofriment, on s'han perdut llocs de feina, on tanquen empreses tots els dies, on els més vulnerables sofreixen cada dia més", ha afegit Kicillof. El governador ha fet referència també al suport polític i financer brindat a l'Argentina pels Estats Units de Donald Trump en vespres d'aquests comicis, després de setmanes consecutives de turbulència en els mercats financers. "Ni el Govern dels Estats Units ni JP Morgan són societats de beneficència. Si han vingut a l'Argentina no és per a una altra cosa que per a emportar-se un lucre, per a posar en risc els nostres recursos", ha advertit el governador. A Buenos Aires, centenars de peronistes han anat a la porta de la casa de l'expresidenta Cristina Fernández de Kirschner (2007-2015), que compleix presó domiciliària.

El peronista Axel Kicillof després de la derrota electoral / EFE

La dreta tradicional, desbancada, celebra el triomf de Milei: "Renova les esperances al nostre país"

Des de la dreta tradicional, ara vinculada electoralment a Milei, l'expresident  Mauricio Macri (2015-2019) ha felicitat l'actual mandatari i "especialment, a tots els argentins que avui han donat suport al canvi". “Aquest resultat electoral excel·lent renova les esperances al nostre país. No perdem aquesta oportunitat única per a produir les transformacions pendents i deixar enrere el passat per sempre”, ha escrit Macri en la xarxa social X. Patricia Bullrich, candidata conservadora que va perdre les eleccions davant Milei el 2023, però que després aquest va repescar com la seva ministra de Seguretat Nacional, ha afirmat que "estem una miqueta més a prop de canviar l'Argentina per sempre".

Pel que fa al panorama internacional, el president americà Donald Trump ja s'ha pronunciat en celebrar la "victòria aclaparadora" del seu aliat: "Està fent un treball excel·lent! El poble argentí va justificar la nostra confiança en ell". A la qual cosa Milei s'ha mostrat agraït i ha dit de Trump que és un "gran amic de l'Argentina".

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!