El govern italià ha aprovat aquesta setmana un decret per construir un pont entre la península i l'illa de Sicília, un projecte que el país ha debatut i plantejat durant dècades, encara que sense èxit. El ministre d'Infraestructures, Matteo Salvini, ha confirmat la norma que permetrà reiniciar de manera immediata el procés de planificació i construcció d'aquest pont a l'estret de Messina, una de les seves grans apostes des que encapçala aquest ministeri del govern de la ultradretana Giorgia Meloni.

El projecte torna a posar en marxa la societat Stretto di Messina, encarregada de construir el pont, que ara, a més a més, comptarà amb la participació del Ministeri d'Economia i el de Transports, i també de les regions de Sicília i Calàbria. La intenció de l'Executiu és reprendre un disseny de la infraestructura presentat anys enrere, encara que s'actualitzarà per adaptar-lo a les noves normatives de seguretat i medi ambient.

Estret de Messina / Google Maps
Estret de Messina / Google Maps

El pont atirantat més llarg del món

El ministeri italià ha explicat, en un comunicat, que "el nou procés d'autorització haurà d'assegurar el pont atirantat més llarg del món (3,2 quilòmetres), que serà la joia de la corona de l'art de l'enginyeria italiana". Salvini, que va fer d'aquest projecte la seva gran aposta, ha defensat que el pont serà un "motor de creixement" per al sud d'Itàlia, a més d'una important atracció turística. Per la seva part, el ministre de Protecció Civil i Polítiques del Mar, Nello Musumeci, també ha celebrat que el decret llei aprovat "és un primer pas concret cap a la realització d'una infraestructura estratègica esperada des de fa més d'un segle". "El pont permetrà, juntament amb ferrocarrils ràpids, carreteres modernitzades i ports equipats, fer del sud d'Itàlia la base logística d'Europa a la Mediterrània. Posem-nos fil a l'agulla", ha assegurat.

La proposta de dissenyar un pont per unir Sicília amb la península s'ha posat sobre la taula en nombroses ocasions des de la fundació d'Itàlia com a Estat, al segle XIX. El primer gran pas va ser el 1981, quan el govern va crear l'empresa Stretto di Messina, la mateixa que s'ocuparà de construir-lo en l'actualitat, però no va fer cap altre gest per tirar el projecte endavant. La idea va ser represa anys més tard, el 2000, pel magnat i primer ministre Silvio Berlusconi i cinc anys després va ser parada pel socialdemòcrata Romano Prodi. El 2012 el tecnòcrata Mario Monti va donar una carpetada al projecte que semblava definitiva, davant les polítiques d'austeritat pressupostària.

La idea de connectar l'estret, però, es va continuar debatent. Així mateix, el Ministeri d'Infraestructures va elaborar el maig del 2021 un informe que descartava la possibilitat d'unir-lo amb túnels submarins i exigia la realització d'estudis sísmics, ja que la zona registra terratrèmols. Les freqüents erupcions de volcans com el de la propera illa de Stromboli o l'Etna, el més actiu d'Europa, també dificultaven aquesta opció i, finalment, el govern italià ha decidit apostar per construir el pont atirantat més llarg del món.