“És gent dedicada al camp, però no a la guerra”. Fa dies que el WhatsApp d’en Ramon Espax bull, però és que avui ha rebut una imatge d’uns coneguts subjectant armes de foc. “És molt dur”, diu. En Ramon és un enginyer agrícola que ha hagut d’aturar un projecte a Ucraïna per culpa de la guerra. La invasió russa no l'afectarà gaire econòmicament, perquè té molts altres projectes en desenvolupament; l’ucraïnès n’era un més. “Però emocionalment m’afecta molt”. Fa només quinze dies que era a Ucraïna i res no li va fer pensar que dues setmanes després amics seus li estarien retransmetent un conflicte bèl·lic a través del mòbil. “No notaves res, hi havia una calma total i ningú no hauria dit que allò era un país a punt d’entrar en guerra”, manifesta en Ramon. No fa res més que insistir que els ucraïnesos no s’esperaven per res del món que Putin decidiria ocupar la seva terra.
ElNacional.cat s’ha posat en contacte amb dos catalans que tenen vincles econòmics i emocionals amb Ucraïna. En Ramon ha hagut d’aturar un projecte, però manté contacte diari amb companys seus que sobreviuen a la guerra; i l’Antoni Ruiz ha viscut durant una dècada al país. És un empresari que hi va tenir negocis durant uns quants anys, tot i que ara només hi té algunes propietats. Les tropes russes, de fet, ja hi són ben a prop. L’Antoni té un magatzem al sud de Kíev que, de moment, no s’ha vist afectat per les bombes de l’exèrcit rus. “Però l’altre dia van explotar uns dipòsits de benzina a només vuit quilòmetres”, explica preocupat.
Evidentment, aquest magatzem ha aturat la seva activitat. El futur és absolutament incert, i l’Antoni encara no sap què passarà amb aquestes instal·lacions. Ara bé, avisa que moltes fàbriques del país han decidit prendre partit en aquesta guerra amb Rússia. “Ara mateix totes les empreses estan enfocades a la guerra, i fabriquen materials per combatre les tropes russes”, detalla l’empresari a aquest diari.

Fotografia de l'Antoni Ruiz a Ucraïna, ja fa molts anys
L’Antoni és un camaleó empresarial. Un emprenedor que ha començat diversos tipus de negocis i a diversos llocs. Des de fa uns anys que treballa a Barcelona, i es dedica al màrqueting olfactiu per a empreses. Però als anys noranta va emprendre un viatge a les repúbliques bàltiques i posteriorment a Ucraïna per capbussar-se en el món dels panys i de les portes de seguretat. I més tard es va animar, també en terres ucraïneses, a experimentar amb el sector del joc. Venien màquines per tot el territori, i “l’empresa va arribar a tenir seus a tot el país”, explica.
El caràcter dels ucraïnesos
“La cultura eslava no et permet mostrar debilitat i t’obliga a mostrar sempre una certa fortalesa; és per això que el país està molt determinat a aguantar”. La gent amb la qual es comunica aquests dies l’Antoni li assegura que està determinada a defensar el seu país. Opina que els soldats ucraïnesos “tenen una moral enorme”, que contrasta amb “la vergonya” que senten molts soldats russos aquests dies. És el que els seus coneguts li transmeten des de la zona de conflicte. Considera que els vincles que s’han anat creant durant anys per la influència soviètica entre Rússia i Ucraïna fa que els homes de Putin visquin amb incomoditat aquesta invasió.
En Ramon diu que el caràcter dels ucraïnesos es defineix a través del “coratge i la valentia”. “És gent que està preparada per lluitar”, afegeix, i explica que davant d’això està fent esforços per reunir material sanitari i enviar-lo cap a Ucraïna: “Almenys dur-lo a la frontera, perquè jo no puc endinsar-me ara mateix al país; no me’l conec i no sobreviuria”.