La líder opositora veneçolana María Corina Machado es troba ja de camí cap a Oslo, tot i que no ha pogut arribar a temps per assistir a la cerimònia de lliurament del Premi Nobel de la Pau prevista per a aquest dimecres. El Comitè Nobel va confirmar que, malgrat les condicions de “perill extrem” en què viatja, la premiada es troba fora de risc i estarà present a la capital noruega en les pròximes hores, encara que sense una hora exacta d’arribada.

En un comunicat, l’Institut Nobel va destacar l’esforç personal de Machado, que “ha fet tot el que està en el seu poder per assistir a la cerimònia”, però va admetre que la situació del seu viatge feia inviable que pogués aparèixer a l’acte oficial. Kristian Berg Harpviken, director de l’Institut, ja havia avançat hores abans a la televisió pública NRK que l’opositora no seria al consistori d’Oslo quan s’iniciés l’acte a les 13.00 hores.

On és María Corina Machado?

En absència de Machado, serà la seva filla, Ana Corina Sosa, qui recollirà el guardó i llegirà el discurs d’acceptació. L’opositora roman des de fa mesos en parador desconegut a Veneçuela, després de patir un augment de pressions i amenaces per part del règim de Nicolás Maduro. Si finalment arriba a Oslo, aquesta serà la seva primera aparició pública des del gener, un fet carregat de simbolisme per a la dissidència veneçolana i per als seus aliats internacionals.

L’escenari recorda altres casos en què els premiats no han pogut assistir al lliurament per motius polítics o de repressió. Quan el dissident xinès Liu Xiaobo va ser guardonat el 2010 mentre estava empresonat, cap representant el va poder substituir, i una cadira buida amb la seva fotografia es va convertir en icona de la cerimònia. En canvi, el 2022, l’esposa del bielorús Ales Bialiatski va recollir el premi en nom seu, i el 2023 van ser els fills de l’activista iraniana Narges Mohammadi els encarregats de representar-la, també des de la presó.

A Oslo es troben ja diversos familiars de Machado: la seva mare, Corina Parisca; la seva germana; i la seva filla, que assumirà el protagonisme en la cerimònia. També hi han viatjat figures destacades de l’oposició veneçolana, incloent-hi Edmundo González Urrutia, candidat presidencial de l’any passat i exiliat a Espanya des del 2024, que ha arribat aquest dimecres a la capital noruega.

Forta càrrega política

La cerimònia d’enguany té una forta càrrega política, i entre els convidats de Machado hi ha diversos caps d’estat de la regió. Són a Oslo els presidents de Panamà, José Raúl Mulino; de l'Argentina, Javier Milei; i de Paraguai, Santiago Peña. S’espera també l’arribada del president de l'Equador, Daniel Noboa. Tots quatre seran rebuts després de la cerimònia pel rei Harald V i després participaran en reunions bilaterals amb el primer ministre noruec, Jonas Gahr Støre.

El fet que Machado hagi viatjat malgrat els riscos posa de manifest la importància internacional del guardó i el missatge que el Nobel vol enviar sobre la repressió política a Veneçuela. La seva presència, encara que tardana, serà un moment clau en una jornada marcada per l’absència forçada i pel record de tots aquells premiats que tampoc van poder acudir-hi en llibertat.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!