La Casa Blanca ha fet públiques diverses imatges de la reunió que va tenir lloc dilluns passat entre el president dels Estats Units, Donald Trump, i el primer ministre israelià, Benjamin Netanyahu, al Despatx Oval. Les fotografies, penjades a la web oficial del govern nord-americà, documenten alguns dels moments clau d’una trobada que ha estat determinant per definir l’estratègia conjunta entre Washington i Tel-Aviv sobre el futur de la Franja de Gaza. La reunió, que va culminar amb l’acord del pla de 20 punts per posar fi a la guerra a l’enclavament palestí, va deixar també una escena inesperada: la trucada de Netanyahu al primer ministre de Qatar, Mohammad bin Abdulrahman Al-Thani, per demanar disculpes per l’atac israelià del 9 de setembre a Doha, en què van morir cinc membres de Hamàs. La petició de perdó va ser una exigència directa de Trump, que va voler escenificar el gest davant les càmeres.

Netanyahu demana perdó a Qatar / Casa Blanca
Netanyahu demana perdó a Qatar / Casa Blanca
Netanyahu demana perdó a Qatar / Casa Blanca
Netanyahu demana perdó a Qatar / Casa Blanca

Una de les fotografies difoses mostra Netanyahu assegut al sofà del Despatx Oval, amb un foli entre les mans recolzat sobre la cama, mentre pronuncia la disculpa dirigida al primer ministre de Qatar. Al seu costat, Trump sosté amb fermesa la base del telèfon, en una imatge que reflecteix la seva implicació directa en la conversa. En una altra instantània, captada instants abans, és el mateix president nord-americà qui manté el contacte amb Doha, escenificant la seva voluntat de rebaixar la tensió diplomàtica amb un dels seus socis estratègics al món àrab. A la mateixa galeria, també s’hi poden veure altres membres destacats de la Casa Blanca que van participar en la reunió, com el vicepresident JD Vance, el secretari d’Estat Marco Rubio i el secretari de Defensa Pete Hegseth, testimonis de l’escena de reconciliació telefònica entre Israel i Qatar promoguda des de Washington.

Trump parla amb Qatar Casa Blanca
Trump parla amb Qatar / Casa Blanca

“Vull que sàpiga que Israel lamenta l'atac”

Per part d’Israel, l’oficina del primer ministre va publicar a la xarxa social X diversos fragments de la trucada que recullen exactament el que Netanyahu va comunicar al seu homòleg qatarià. “Senyor primer ministre, vull que sàpiga que Israel lamenta que un dels seus ciutadans hagi mort en el nostre atac”, comença dient Netanyahu. “Vull assegurar-li que Israel tenia com a objectiu Hamàs, no els qatarians”, afegeix, tot destacant la naturalesa no intencionada de l’incident. També va garantir que Israel “no té cap pla per tornar a violar la seva sobirania en el futur” i va afirmar haver-se compromès en aquest sentit amb Trump. En un to més polític, va reconèixer que “el seu lideratge té greuges contra Israel i Israel en té contra Qatar”, citant qüestions com el suport als Germans Musulmans, el tractament mediàtic d’Al Jazeera o la influència en els campus universitaris.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!