Cada vegada es coneixen més detalls sobre l'accident del funicular Glòria de Lisboa, que va deixar 16 morts i una vintena de ferits. Un informe preliminar sobre el descarrilament i posterior col·lisió de les cabines del funicular, publicat aquest dilluns i al qual ha tingut accés ElNacional.cat, detallen que el cable de tracció/equilibri "no complia amb l'especificació CCFL per al seu ús al funicular Glòria", ja que "no estava certificat per al seu ús en instal·lacions de transport de passatgers". A més, l'informe apunta que amb les troballes que s'han fet fins ara, "hi ha evidència que les tasques de manteniment registrades com a completades no sempre corresponen a les tasques realment dutes a terme".
Un primer informe publicat només tres dies després del sinistre, per l'Oficina de Prevenció i Investigació d'Accidents d'Aeronaus i Ferrocarrils (GPIAAF), ja va assenyalar que havia sigut un problema del cable de seguretat, confirmant les primeres hipòtesis de la Brigada d'Homicidis de la Policia Judicial. Segons aquell primer informe, des del moment del trencament del cable fins a la col·lisió final van passar menys de 50 segons, a uns 60 km/h. Tot i que el sistema d'emergència va tallar l'alimentació quan el cable es va trencar, no va ser suficient per immobilitzar el vehicle.
Un mes i mig després, un altre informe més detallat, assenyala que tot i que el cable estava dins de la seva vida útil --havent-se utilitzat durant 337 dies dels 600 previstos--, aquest "no era apte" per ser usat amb pivots als seus extrems, com és el sistema del funicular Glòria. El GPIIAF ha indicat que el fet que aquest tipus de cables s'utilitzés "de forma repetida" en aquest mitjà de transport, sense complir els requisits i restriccions d'utilització, es deu a "diversos errors acumulats en el procés d'adquisició, acceptació i aplicació de la CCFL, els mecanismes organitzacionals de control intern dels quals no han estat suficients o adequats per prevenir".
Tot i això, altres cables "idèntics" van estar en ús als funiculars Glòria i Lavra (un altre funicular turístic de la capital portuguesa) sense incidents. Per aquest motiu, diuen, "no és possible en aquest moment dir si les no conformitats en l'ús del cable són rellevants per a l'accident".
Falses tasques de manteniment
Tot i que el pla de manteniment estava al dia, ja que el mateix matí de l'accident s'havia fet una inspecció visual, els autors de l'informe han apuntat que "hi ha evidència que les tasques de manteniment registrades com a completades no sempre corresponen a les tasques realment dutes a terme". De la mateixa manera, indiquen que "les tasques crítiques per a la seguretat es realitzen de manera no estandarditzada, amb paràmetres d'execució i validació dispars".