A la Xina són experts a batre rècords i a fer les coses molt més grans del que estem acostumats, i un clar exemple és una obra d’enginyeria sense precedents que s'acaba d'inaugurar al país asiàtic: el pont penjant més gran del món. Aquesta estructura travessa el riu Iang-Tsé, un dels més extensos i cabalosos del planeta.
Segons informa el South China Morning Post, aquesta infraestructura té més de 10 quilòmetres de longitud i la seva construcció ha requerit sis anys de treball. L’objectiu principal del projecte és reduir de manera dràstica el temps de viatge: abans calien 80 minuts per recórrer el trajecte, i ara només en fan falta 20.
Una obra mestra d'enginyeria
Pel que fa al disseny, el pont s’aguanta sobre dues torres gegantines d’acer i formigó de 350 metres d’altura, que s’alcen sobre el riu i sostenen centenars de cables d’acer d’alta tensió. L’estructura és de doble nivell: a la part superior hi ha una autopista de sis carrils amb un límit de velocitat de fins a 100 km/h, mentre que a la part inferior s’hi ubiquen una carretera de quatre carrils i una línia fèrria per a trens que poden circular fins a 200 km/h.
Per aixecar aquestes torres, els enginyers van haver d’enterrar enormes caixes d’acer al llit del riu, cosa que va permetre treballar en sec malgrat les fortes corrents. A més, es van dissenyar grues específiques per poder col·locar amb exactitud els segments gegants de l’obra, així com una torre intel·ligent amb una capacitat d’elevació mai vista fins ara al món.
Un tren circularà pel pont penjant
Els reptes tècnics van ser majúsculs, especialment perquè les vies de tren pesen molt més que les calçades per a vehicles. Això va obligar a ajustar amb gran precisió la tensió dels cables i a calibrar el pes de cada segment a mesura que avançava la construcció. Els materials emprats i la maquinària desenvolupada expressament per a l’ocasió van ser claus per fer realitat aquest colós arquitectònic.