L'impacte de la volatilitat causada per la invasió russa d'Ucraïna podria tenir repercussions per als consumidors de pollastre, en l'hàbit de consum però també en el perill immediat d'una alerta ambiental. D'una banda, aquest no passa d'esquenes a la resta de productes, cap a un entorn altament inflacionari. I el pollastre serà una proteïna que tindrà moltes oportunitats els propers 12 a 18 mesos”. Ara, cal veure com les forces macroeconòmiques clau, inclosa la inflació vertiginosa, un mercat laboral caòtic i canvis demogràfics radicals, influeixin en la demanda avícola, així com en els mercats de proteïnes que competeixen a nivell mundial, segons es reculli en la propera edició del Chicken Marketing Summit a Geòrgia aquest estiu.
Repartir gallines i ous entre la població
D'altra banda, a Jerson, les conseqüències de la guerra ja són palpables en aquest àmbit. El passat 3 de març va caure a mans de l'exèrcit rus de Vladimir Putin i especialment la ciutat de Chornobaivka, ara pateix una crisi ambiental ja que és on hi ha la granja de pollastres més gran d'Europa, fins a tres milions d'aquestes aus sense cuidar ara mateix i totalment desateses. En concret hi ha l'empresa Yuzhnaya Kholding, especialitzada en la producció d'aus i ous, fins ara generava 720.903 dòlars en vendes. Amb l'objectiu d'evitar, precisament una catàstrofe ecològica, les autoritats han acordat que properament, les gallines i els ous seran repartits entre la població local amb l'objectiu d'aturar possibles derivades, segons informava el portaveu de l'administració regional, Yury Sobolevsky.
La crisi agrícola i energètica
Aquesta és una derivada de moltes en el sector agrícola. Ucraïna i el sud-oest de Rússia es troben, de fet, entre els principals productors de cereals del món. Aquests dos països representen en particular un terç de les exportacions de blat tou al món. Com a resultat, els preus del blat van assolir un nou rècord dimarts, encara impulsats per la incertesa sobre els subministraments de Rússia i Ucraïna. Rússia també és, de bon tros, el principal proveïdor de gas natural d'Europa, representant el 40% de les importacions totals i el 20% de França. Fins i tot si els preus del gas van caure fa dos dies, davant la reducció del risc d'un embargament europeu sobre Rússia, el preu del gas continua pujant un 147% des del començament d'any.
Per part seva, els preus del dièsel també han pujat. El 2020, França va importar 25 milions de tones de gasoil, una quarta part de les quals era gasoil rus, uns 6 milions de tones. "Aquí novament, tenim una dependència potencial i el mercat ja està en procés de reorganització i, en particular, abandonant el dièsel rus, per això els augments considerables que hem vist al dièsel la setmana passada", va assenyalar Olivier Gantois, president d'Ufip, Unió Francesa d'Indústries del Petroli.