El xoc entre un avió comercial de Japan Airlines i un avió de la Guàrdia Costanera aquest dimarts a l'aeroport d'Haneda de Tòquio ha deixat impactat al món. El vol feia la ruta entre la ciutat del nord de Sapporo i Haneda —la més transitada del Japó i un dels serveis més freqüents a tot el món—, una ruta que la companyia fa 16 vegades al dia, d'anada i tornada. L'Airbus 350 de Japan Airlines (JAL) va col·lidir amb un avió Bombardier DHC8-300 dels guardacostes que es trobava en pista, i l'aeronau es va prendre en flames. Els 12 membres de la tripulació van ser els responsables de l'evacuació miraculosa dels 379 passatges a bord. En qüestions de minuts havien aconseguit treure tots els presents a l'avió, gràcies al seu entrenament en seguretat i la disciplina dels passatgers. Finalment, es va aconseguir evacuar als 379 passatgers i els 12 membres de la tripulació. Tanmateix, cinc membres de la tripulació de la Guàrdia Costanera van morir en l'accident, excepte el capità que va aconseguir fugir. 

Evacuació d'emergència

La col·lisió entre els dos avions va provocar que entressin en flames ambdues obligant a la tripulació del vol comercial a evacuar el més ràpid possible mentre el foc ja arribava a les finestres, i pujava la temperatura de la cabina i tot l'avió s'omplia d'un fum blanc dens que dificultava la visió. Segons ha explicat l'aerolínia, els auxiliars de vol van seguir el seu entrenament de seguretat i van trigar entre 10 i 15 minuts a treure a tots els passatgers de la nau, inclosos diversos nens que estaven plorant. Alguns passatgers han descrit en xarxes socials aquests moments d'angoixa i explicat com la tripulació els va demanar que mantinguessin la calma, es quedessin en el lloc i cobrissin el seu nas i boca per no inhalar el fum mentre que obrien les portes d'emergència.

En alguns casos, es van desplegar les màscares d'oxigen i alguns passatgers van començar a cridar i a demanar que els deixessin sortir, mentre que uns altres demanaven que s'escoltés la tripulació i traslladaven les instruccions de la mateixa a aquells que eren a prop. Una vegada es van obrir les sortides i es va desplegar la passarel·la d'emergència, els passatgers van poder sortir i la tripulació els va demanar que s'allunyessin de la nau i en qüestió de mitja hora es va començar a cremar amb força esclatant les finestres i portes. Aquests tobogans d'evacuació s'inflen automàticament quan s'obren les sortides d'emergència.

L'evacuació "miracle" s'ha atribuït a l'entrenament que ha rebut la tripulació, però també a la disciplina dels passatgers que van mantenir la calma i obeir les ordres de la tripulació. JAL va experimentar una situació semblant l'any 1985, quan una de les seves aeronaus en la ruta Tòquio-Osaka es va estavellar contra una muntanya i va deixar 520 víctimes mortals entre els seus 524 ocupants. Un accident que va portar la companyia a incrementar la formació dels seus empleats. Tanmateix, segons els estàndards internacional, totes les persones a bord de l'avió haurien de poder sortir en qüestió de 90 segons sota condicions normals. 

Investigació oberta

Encara es desconeix la causa exacta de l'accident, però l'avió de Japan Airlines havia rebut el permís per entrar a la pista. Segons ha explicat la cadena estatal NHK, el controlador aeri va donar les instruccions a l'avió de la Guàrdia Costanera perquè es dirigís a un punt abans d'entrar a la pista, mentre que altres informés apunten que el capità havia rebut permís per enlairar-se, i per tant es podria tractar d'una negligència professional. El cas l'està investigant el departament de Policia Metropolitana de Tòquio. 

A més, la Junta de Transport de Seguretat del Japó (JTSB) també està investigant l'accident, juntament amb agències de França, on es va construir l'avió Airbus, i a la Gran Bretanya, on es van fabricar els seus dos motors Rolls-Royce, segons han informat a Reuters fonts pròximes. A més, Airbus ha anunciat que també enviaria assessors tècnics per a ajudar en la investigació. "Existeix una gran possibilitat que hi hagi hagut un error humà" ha afirmat l'analista d'aviació Hiroyuki Kobayashi, ex pilot de Japan Airlines. "Els accidents aeris rares vegades passen a causa d'un sol problema, així que crec que aquesta vegada també va haver-hi dos o tres problemes que van portar a l'accident", ha explicat a Reuters.