Sembla tret d’una pel·lícula de James Bond o de Missió Impossible, però segons va transcendir aquesta setmana, la CIA va fer servir tecnologia d'última generació en l’operació de rescat del segon tripulant de l’F-15 que va ser abatut a l’Iran diumenge passat, i que es va refugiar en les muntanyes per evitar ser capturat per la Guàrdia Revolucionària. Se sabia que l'agència d’intel·ligència nord-americana havia tingut una participació clau en l’operació d’engany, fent circular el rumor dins de l’Iran que el militar ja estava localitzat, i que va utilitzar “capacitats especials” per rastrejar-lo, fins a determinar-ne la ubicació exacta, que va compartir amb el Pentàgon i la Casa Blanca. Però ara s’han conegut detalls més concrets de com va ser aquesta operació i aquests sistemes tecnològics fets servir. Segons han publicat mitjans com The Times o The New York Post, l’agència d’espionatge estatunidenca va fer servir el sistema Pegasus i un altre denominat Ghost Murmur (Murmuri fantasma) en l’operació de rescat dels comandos del SEAL Team Six. El primer, per enviar missatges fake als líders iranians i als operatius del cos de la Guàrdia Revolucionària Islàmica, indicant que l’aviador abatut ja havia estat trobat. I el segon, per localitzar la ubicació exacta del tripulant, utilitzant una tecnologia única ultrasecreta capaç de detectar el batec del cor d’una persona a desenes de quilòmetres de distància. Va ser a través del Ghost Murmur que les forces de seguretat van identificar per primer cop a l’aviador, que s’amagava en una esquerda, a 2.134 metres d’altura d’una muntanya del desert. Però, com funciona aquest murmuri fantasma?

El Ghost Murmur, segons fonts properes al programa, és una tecnologia classificada com a “exquisida” que combina sensors avançats i anàlisis amb intel·ligència artificial, que va permetre localitzar el coronel ferit detectant el seu batec cardíac. Utilitza una magnetometria quàntica de llarg abast que detecta la petjada electromagnètica del batec del cor humà i que es processa a través d’intel·ligència artificial. La magnetometria quàntica és un camp científic que estudia com mesurar camps magnètics extremadament febles mitjançant sensors avançats capaços de captar senyals gairebé imperceptibles. El cos humà genera petites variacions electromagnètiques cada vegada que el cor batega. Habitualment, aquests senyals només es poden detectar en entorns clínics, amb equips situats molt a prop del pit del pacient, però els avenços recents en sensors quàntics —especialment els desenvolupats a partir de defectes microscòpics en diamants sintètics— han permès captar aquests senyals a distàncies molt més grans. Gràcies a la IA, es pot filtrar el soroll ambiental i aïlla el senyal cardíac. Segons destaca The Times, el director de la CIA, John Ratcliffe, va fer al·ludir a aquesta nova tecnologia en una roda de premsa aquesta setmana. “Hem desplegat tant recursos humans com tecnologies avançades que cap altre servei d’intel·ligència del món té per afrontar un repte enorme, comparable a buscar un sol gra de sorra enmig del desert”.

Aquest sistema, que supera qualsevol aparell conegut públicament fins ara, es manté en secret. El primer mitjà a parlar-ne va ser The New York Post, que va preguntar directament al president Donald Trump -amb qui té fil directe- sobre aquesta tecnologia. I la seva resposta va ser enigmàtica, però a l’hora reveladora. “Va ser molt important, la CIA va ser fantàstica” i “ningú sap ni tan sols què és. Ningú n’havia sentit parlar abans”, i va afegir: “Tenim moltes altres coses de les quals ningú no ha sentit parlar, equips com no s'havia imaginat mai”. Segons algunes informacions, el Ghost Murmure es va desenvolupar com un projecte altament secret, propi de la divisió Skunk Works de Lockheed Martin, el conegut laboratori on joves científics i enginyers treballen per trobar solucions a conceptes aparentment impossibles.

Un altre mitjà, The New York Times, va informar la setmana passada que Israel havia col·laborat amb els Estats Units per recaptar informació d’intel·ligència i determinar si l’aviador estava sol. La utilització del sistema espia Pegasus -que també es va utilitzar en el catalangate, el cas d’espionatge als líders independentistes del procés o el Marroc va infectar el telèfon de Pedro Sánchez- és conegut per piratejar dispositius amb l’objectiu d’interceptar comunicacions i recopilar dades de manera discreta, però també permet als operadors enviar missatges falsos de WhatsApp o Signal que semblen provenir de l’usuari del telèfon que va ser piratejat. I així, segons la informació del Times, va ser com la CIA va utilitzar Pegasus per enviar missatges als líders iranians i de la Guàrdia Revolucionària per enganyar-los i fer-los creure que havia estat trobat per les forces nord-americanes.