Les masies són un símbol del paisatge i la història de Catalunya. Enclavaments de pagès que, en alguns casos, han perdurat fins als nostres dies. Avui ens endinsem a les Guilleries per descobrir una masia d'allò més especial. Un racó de Catalunya ple d'història en el qual es pot esmorzar de primera. Amb producte de proximitat i les llegendes de bandolers i famílies poderoses durant l'edat mitjana, viatgem fins a la comarca de la Selva per visitar la Taverna Subirà.
La masia més gran de Catalunya
La Taverna Subirà és un restaurant ubicat a la masia més gran de Catalunya. Es tracta d'una casa feudal del segle XIV, propietat de la família Subirà, una casa poderosa de la zona. Ubicada enmig de les Guilleries, la casa està aïllada de la civilització. S'hi pot arribar per dos camins, però el principal és el que hi va des de Sant Hilari Sacalm, amb una ruta de 8 km per un camí enmig del bosc. És una masia històrica en la qual s'hi han pres grans decisions sobre el futur de Catalunya. De fet, hi ha una dita que diu que quan el senyor Subirà anava d'aquí a Girona, passejava pel seu jardí. En referència al fet que tenia moltes terres.
Actualment, el local el regenta el Joel des de fa 15 anys. Però no la masia sencera, regenta un local de la casa que té llogat. És un cuiner que ha après tot el que sap de la seva padrina. Elabora una cuina tradicional, però amb el seu segell propi, i fa servir herbes silvestres del bosc i productes de proximitat. A la Taverna Subirà s'hi pot anar a esmorzar o a dinar i és un lloc molt freqüentat per ciclistes i senderistes que passegen per la zona.
Un dels plats estrella de la casa és el rostit de ratafia. Un plat suculent acabat amb herbes aromàtiques silvestres que és una autèntica delícia
Com a bons amants dels esmorzars de forquilla, visitem la masia de bon matí. Encetem l'àpat amb uns embotits de km 0 i un plat de pèsols de l'hort. És un goig poder gaudir de plats fets amb productes de l'horta pròpia als restaurants. Un cop hem obert gana, seguim amb el trencadís, un plat fet amb ous de corral, patates i botifarra del perol, acompanyat amb un bon plat de caragols. Una bona picada d'ullet a la meva estimada Lleida.
Un dels plats estrella de la casa és el rostit de ratafia. Un plat suculent acabat amb herbes aromàtiques silvestres que és una autèntica delícia. També és boníssima la cansalada cuinada a baixa temperatura, un plat melós d'aquells que sacien la gana com pocs.
Enllestim l'esmorzar, com no podia ser d'una altra manera, amb unes postres casolanes. Un clàssic plat de mel i mató i un deliciós pastís de formatge. La millor manera de tancar un bon àpat en un entorn natural idíl·lic i ple d'història.
