Els obradors de torrons artesans ultimen aquests dies l'elaboració d'aquests dolços que durant les celebracions nadalenques omplen les taules d'arreu del país. És el cas de la firma de Torrons i Mel Alemany d'Os de Balaguer (Noguera) que fa mesos que prepara la campanya de Nadal, quan concentra el gruix de les vendes anuals de torró, i en què enguany preveu incrementar la producció fins a superar les 70 tones. El seu gerent, Ferran Alemany, ha dit a l'ACN que són "optimistes" tot i admetre que en les últimes setmanes ha faltat "l'alegria" que hi havia en anys anteriors per l'impacte de la inflació que ha fet que els clients es continguin més. L'augment dels costos també ha provocat que l'empresa apugi un 5% el preu dels seus torrons.

Dos operaris elaboren torró tou a l'obrador de Mel i Torrons Alemany d'Os de Balaguer / Foto: Anna Berga
Dos operaris elaboren torró tou a l'obrador de Mel i Torrons Alemany / Foto: Anna Berga

La previsió d'enguany és superar les 70 tones de torró

L'obrador de Torrons i Mel Alemany elabora cada any per la campanya nadalenca entre 60 i 70 tones de torrons i la previsió d'enguany és que se superaran les 70 tones de producte. Malgrat ser "optimistes", però, Ferran Alemany admet que durant la recta final abans de Nadal no hi ha hagut "l'alegria que hi havia en campanyes anteriors", especialment als supermercats. Això es deu, diu, a la inflació que ha fet que els compradors comprin menys.

Els preus dels torrons pugen un 5%

De fet, el sector torronaire tampoc s'escapa d'aquest augment de costos. La firma artesana d'Os de Balaguer ha apujat el preu del torró un 5% per compensar l'increment del cost de les matèries primeres, l'energia i els envasos. "És una pujada prudent", però necessària per compensar el cost de producció, que en el cas del torró ha estat del 10% i en el de la mel, més d'un 20%, ha explicat el gerent de la firma artesana. Amb tot, Alemany celebra que en el seu cas l'augment dels costos no ha estat tant "dramàtic" en comparació amb altres firmes i sectors, ja que utilitzen biomassa i perquè en el cas dels envasos, van comprar-los abans que es donessin els encariments "més forts".

Una operària elabora torró de crema torrada a l'obrador de Mel i Torrons Alemany d'Os de Balaguer / Foto: Anna Berga
Una operària elabora torró de crema torrada a l'obrador de Mel i Torrons Alemany / Foto: Anna Berga

Els consumidors aposten per la qualitat

Davant d'aquest escenari marcat per la inflació, l'empresa es mostra optimista i confia que els consumidors que aprecien la qualitat dels seus productes els seguiran comprant, encara que apostin per "menjar menys, però que sigui bo", afirma Alemany.

Torrons amb valor social

A banda d'oferir un producte "que sigui molt bo, amb aliments de qualitat i proximitat", l'empresa fa anys que aposta per col·leccions amb valor social, com és el cas de les caixes d'Art i Torró, enguany il·lustrades per l'artista Miquel Àngel Herrero i que en el seu interior inclouen torrons i mel de la marca i una nadala il·lustrada per un artista amb diversitat funcional d'un dels quatre centres de Ponent que treballen amb Alemany: Fundació Privada Ilersis, Fundació Aspros, l'Estel i La Torxa. Alemany ocupa diàriament 60 persones d'aquests quatre centres del tercer sector, que se sumen a les 25, la majoria dones, que treballen a l'obrador d'Os de Balaguer.