Si alguna vegada has tingut a les teves mans una ampolla d'Angostura Bitters, segurament t'hauràs preguntat per què l'etiqueta és tan gran i sobresurt de forma tan cridanera per la part superior i posterior de l'ampolla. No es tracta d'una distracció ni d'un error tipogràfic; és, en realitat, una de les decisions més curioses i reconeixibles al món de l'embalatge de begudes. El més sorprenent és que, segons explica el creador de contingut @lo_catamos en el seu compte d'Instagram, tot va començar com un simple malentès. La història darrere d'aquesta etiqueta desproporcionada ha passat a formar part de la llegenda de la marca, convertint-se en un tret d'identitat tan peculiar com entranyable.

Per què l'etiqueta d'Angostura Bitters és tan gran?

Segons explica @lo_catamos, quan es van dissenyar les primeres ampolles d'aquesta beguda icònica, que inicialment s'utilitzava com a remei medicinal i més tard es va fer indispensable a la cocteleria clàssica, es va produir un error de comunicació entre dues persones clau del procés. D'una banda, qui es va encarregar de prendre les mesures de l'ampolla, i per un altre, qui va encarregar la impressió del paper per a l'etiqueta. El resultat va ser una etiqueta clarament més gran del necessari. Davant d'aquest contratemps, lluny de corregir la mida, els responsables de la marca van decidir continuar endavant i enganxar-la tal qual. Com aquell qui res, com diu el propi @lo_catamos, van convertir aquest aparent error en un detall distintiu.


Al llarg del temps, el que va néixer com un error es va consolidar com una icona. De fet, l'etiqueta desproporcionada s'ha mantingut en totes les versions que la marca ha llançat posteriorment, fins i tot en edicions especials i ampolles commemoratives. Avui, és difícil imaginar una ampolla d'Angostura sense aquest peculiar paper sobresortint per les vores. Aquesta característica no només ha resistit el pas dels anys, sinó que també ha reforçat el branding de la marca, que és fàcilment reconeixible a simple vista en prestatgeries de bars i licoreries de tot el món.

Tothom reconeix l'ampolla d'Angostura per la seva etiqueta / Foto: Unsplash
Tothom reconeix l'ampolla d'Angostura per la seva etiqueta / Foto: Unsplash

El que un dia va ser un error s'ha convertit en un reclam publicitari

La història demostra com una distracció pot transformar-se en una brillant estratègia de màrqueting sense ni tan sols proposar-s'ho. Al final, l'etiqueta massa gran d'Angostura no només explica una història simpàtica, sinó que també funciona com un element visual potent, inesperat i diferenciador. En un mercat tan competitiu com el de les begudes espirituoses, aquests detalls marquen la diferència. Així, el que va poder haver estat un entrebanc es va convertir en un encert que ha transcendit generacions i ha quedat gravat en la cultura coctelera internacional.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!