La jornada del 28 d’abril és difícil d'oblidar. Un dia complicat per a tothom. A dos quarts d'una del migdia tot l'Estat espanyol es quedava a les fosques. L'apagada general va afectar tothom. Negocis colpejats, trajectes interromputs i anècdotes de tota mena. Perquè, és clar, aquests fenòmens apocalíptics no entenen de classes i perjudiquen tota mena de restaurants. Des del bar de sota l'oficina fins als establiments d'estrelles Michelin. Un dels casos més impactants és el del restaurant Disfrutar, distingit amb tres estrelles Michelin i proclamat el millor del món el 2024, que va haver d’enfrontar-se a una situació límit. Tal com explica un dels tres cuiners, l'Eduard Xatruch, al Versió estiu de RAC1, l'apagada general a tot el país va deixar-los completament sense electricitat just abans d’un servei amb unes desenes de comensals. Entre ells, clients arribats des d’Austràlia i els Estats Units.

La brutal anècdota del restaurant Disfrutar el dia de l'apagada general

“Nosaltres tenim les reserves a un any vista i, és clar, que a les 40 persones que et vinguin a dinar i sopar no les puguem atendre és un greu problema”, explica Eduard Xatruch al programa conduït per Pere Mas. El cuiner relata que l’impacte no va ser només operatiu, sinó emocional: “Hi ha comensals que ens venen d'Austràlia o d'on sigui, vaja, o encara que vinguin d’aquí de Barcelona, és igual, diguéssim que és un trasbals majúscul”.

L'equip del restaurant Disfrutar durant un servei / Foto: Pau de la Calle

Malgrat la foscor, Xatruch destaca la capacitat de reacció de l’equip. “L’Oriol i tot l’equip van fer tot el possible, com hem fet altres vegades”. La solució d'emergència: anar a comprar càmping gas i sobreviure per mantenir el servei, amb un èxit rotund: “Ho vam tirar endavant”. Tot i que en tenien al restaurant, en van comprar més i van recórrer al seu particular kit de supervivència, amb espelmes i altres recursos pensats per a emergències. “Avui dia, hi ha massa coses que depenen de la llum”, reflexiona el cuiner.

Al migdia, van aconseguir donar servei “amb garanties i confortabilitat”. Van adaptar el menú per poder-lo cuinar amb els mitjans disponibles i tothom va quedar satisfet. “Tothom va quedar encantat i van agrair molt l’esforç que des de cuina i sala vam fer”. Però el torn de sopar va ser una altra història. “A la nit, per un tema simplement de la humitat ambiental, el servei no podia ser ni funcionar com tocava”. Tot i això, no van deixar ningú penjat. Van rebre els clients a la terrassa del restaurant amb una copa de cava mentre esperaven, ja que en altres punts de la ciutat la llum ja havia tornat. “Però al Disfrutar no hi va haver sort i no va tornar la llum”.

El ritme és frenètic a la cuina del Disfrutar / Foto: Pau de la Calle

Fer un 'simpa' al millor restaurant del món

El més insòlit va arribar amb el moment de cobrar. “No funcionaven els datàfons o els mòbils estaven sense bateria per pagar”. Van haver d’apuntar les dades dels clients per reclamar el pagament l’endemà per transferència. I no tots van pagar: “Hi va haver una taula de dos que eren de fora, uns nord-americans, que... busca’ls. No van pagar!”. Tot i l’incident, Xatruch es queda amb la resposta del seu equip. Són situacions extremes i és en aquests moments quan es veu de què estàs fet. “Estic molt orgullós del que vam aconseguir.” Una apagada pot paralitzar un restaurant, però no l’actitud d’un dels equips més preparats de l’alta cuina mundial.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!