La Guia Michelin amplia les seves fronteres i fa el salt al negoci hoteler. Fins ara Michelin només repartia estrelles als restaurants que considerava com els millors del món. Ara, però, fa una passa endavant i començarà a repartir Claus Michelin, una distinció per a hotels de luxe.

S'acosten canvis importants

De la mateixa manera que les Estrelles Michelin condicionen el comportament dels restaurants - ja que per tenir-ne una, dues o tres, s'han de complir una sèrie de requisits - les Claus Michelin podrien implicar canvis importants en la manera com es gestionen els hotels de luxe. La prestigiosa guia francesa ja va anunciar a l'octubre la creació d'aquesta nova distinció per als hotels, que es començarà a implementar aquest any 2024. En total s'ha fet una selecció de 5.000 hotels repartits per tot el món. A diferència del que passa amb les Estrelles Michelin, els criteris de les Claus s'han fet públics i es divideixen en 5 categories:

  1. Una destinació en si mateixa: l'hotel contribueix a l'experiència local
  2. Excel·lència en l'arquitectura i el disseny d'interiors.
  3. Qualitat i coherència del servei, confort i manteniment.
  4. Individualitat, reflex de personalitat i autenticitat.
  5. Capacitat per oferir una experiència extraordinària a un preu adequat.

Uns criteris que, tot i no ser públics oficialment, són molt similars al que es busca als restaurants. Que el viatge per fer l'àpat valgui la pena; que l'espai sigui bonic; tenir un servei atent i de qualitat; ser tractat amb singularitat. L'últim criteri, la relació qualitat preu, és l'únic criteri que no té tant de pes a les Estrelles Michelin. La implementació de les Claus Michelin començarà enguany, però ja fa temps que es prepara i es cou des de l'equip directiu de Michelin. L'any 2018, el president internacional de la companyia, Gwendal Poullennec, i el seu equip, van començar a fer una selecció que ara culmina amb l'ampliació del negoci Michelin al mercat hoteler. Una ampliació que respon a la necessitat de canvi i adaptació als nous temps i que va començar amb un gest tan senzill com digitalitzar les guies. Abans només es podia consultar el llibret físic amb tots els restaurants recomanats; ara, per contra, la Guia Michelin està disponible en línia.

Menys crítiques objectives

A banda del prestigi que té la Guia, què hi guanya Michelin amb la llista de restaurants que publica cada any? Tal com apunta el periodista francès Dominique Dewitte, com que la Guia existeix en format digital, les reserves als restaurants es poden fer directament a través de la pàgina web de Michelin. I quan un client fa la reserva a través d'aquesta web, la Guia s'embutxaca una comissió. Així doncs, el mateix que passa amb els restaurants, passarà amb els hotels. I per fer una reserva, interessa que les crítiques que es publiquin siguin bones. Ningú voldrà reservar un restaurant o un hotel amb males crítiques. Per tant, com millors siguin les crítiques que faci la Guia, més reserves tindrà a través del seu web, i per tant més comissions s'embutxacarà.

Caldrà estar atents al que passi amb la implementació de les claus Michelin. La Guia virarà completament cap a aquest sector? Es perdrà el prestigi de la gastronomia? S'atorgarà més d'una Clau tal com passa amb les Estrelles? Quines Claus tindrà Barcelona? Hi haurà una inflació d'Estrelles?

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!