En l'edat infantil, la rutina juga un paper fonamental a l'hora de proporcionar-li seguretat en la seva vida diària al nen. A més, li ajuden a orientar-se, a crear un ordre en la seva ment i els permeten anar desenvolupant la seva autonomia, perquè adquireixen hàbits que els indiquen què és el que han de fer en cada moment.

Les rutines a Waldorf

En la metodologia Waldorf es dona molta importància a seguir una rutina ben estructurada, per això en les classes se solen repetir determinades activitats perquè els nens aprenguin que existeix un moment específic per a cada activitat. Una de les eines que utilitzen és un rellotge de la rutina, que poden fabricar els pares perquè els seus fills sàpiguen en quin moment del dia es troben i què és el que toca fer, si menjar, jugar o banyar-se, per posar alguns exemples.

El rellotge de la rutina

Es pot fer de manera molt senzilla, amb un rellotge dels de cuina, cartolines de colors, tisores, goma d'enganxar, folis. En primer lloc, es desmunta el rellotge i en la mateixa esfera es peguen cartolines de quatre colors diferents que representin quatre moments del dia: matí, migdia, tard i nit. Després, o bé amb dibuixos del mateix nen o amb imatges, es posen en cada cartolina les activitats que s'han de desenvolupar en aquells moments.

Per exemple, al matí pot ser aixecar-se, esmorzar, rentar-se les dents i anar a l'escola. Al migdia és el dinar i la migdiada, o la lectura. A la tarda es torna de l'escola, es berena, es fan els deures i es juga al parc i a la nit, sopar, llegir, anar a dormir... cada família ha d'establir quina és la rutina que vol inculcar-li i enganxar-la a la secció del rellotge que correspongui.

Rellotge Waldorf
Rellotge Waldorf

És una activitat que es pot realitzar fins als nou o deu anys, substituint les rutines a mesura que creix el nen. En lloc de dibuixos, quan van creixent es pot fer per escrit, sent els mateixos menors els que escriguin el que han de fer en aquells moments del dia.

Una de les persones que més ha estudiat la importància de les rutines en els nens és el psiquiatre americà Rudolf Dreikurs, que assegurava que "les rutines diàries són per als nens el que les parets són per a una casa, els donen fronteres i dimensió a la vida. Cap nen no se sent còmode en una situació en la qual no sap què esperar. La rutina fa una sensació de seguretat, un sentit d'ordre del qual neix la llibertat."

A més d'ajudar-lo a organitzar-se en el dia a dia, poden ser molt important per a la seva vida adulta, perquè generalment els permeten ser d'adults persones més constants i perseverants, ja que estan acostumats a realitzar activitats diàriament, sempre a la mateixa hora i els seus cervells creen automatismes des de petits. A més solen afavorir molt la vida en família i eviten les discussions innecessàries quan al nen no li agrada fer alguna activitat, com pot ser banyar-se o rentar-se les dents.