Des del 22 de juny al 6 de setembre, els alumnes de primària i secundària tenen vacances escolars. Són dos mesos i mig en què hi ha molt temps lliure i en què moltes vegades ni ells ni els pares saben com omplir. Aquesta és la primera gran consideració a tenir en compte: no cal. L’estiu és una època de l’any en què hi ha temps per tot. Hi ha d’haver estones per l’oci, sí, però abans que res les vacances són un període pensat pel descans del cos i de la ment, de manera que no ens hem d’estressar per intentar tenir totes les hores cobertes amb alguna activitat. És més, els psicòlegs recomanen que fins i tot hi hagi alguns moments en què ens avorrim. L’avorriment, en contra del què es pot creure, incentiva la creativitat intel·lectual i ajuda a relaxar la ment per complet. Si això és així en adults, encara més amb els menors. Per tant, no passa res si de tant en tant per casa se senten frases com “no sé què fer” o el mític “m’avorreixo”.

👦Què fer a Barcelona amb nens: plans d'un dia en família, activitats infantils, museus i molt més

🏞️ 5 plans d'estiu a Catalunya que has de fer amb els teus amics tant sí com no
 

🌎 5 destins de viatge ideals per als amants de l'adrenalina
 

No obstant això, un estiu ple de moments d’avorriment es pot fer un pèl feixuc i per això sí que convé tenir pensades algunes activitats que poden ser un recurs en cas de necessitat. Els dies d’estiu es poden fer molt llargs i especialment les tardes. Al matí, amb una piscina per aquí o una platja per allà, les hores passen més o menys ràpid. Però després de dinar, arriba la tarda, i fins l’hora d’anar a dormir sovint hi pot haver més hores mortes en què pot aflorar aquell avorriment o aquell no saber què fer. Els nens i les nenes, a més, tenen una concepció del temps en què les hores passen més lentes i aquesta impressió pot accentuar aquesta sensació.

Per combatre aquest no saber què fer, aquí hi ha unes quantes idees pensades per nens i nenes a partir de 6 anys i fins ben entrada l’adolescència. Són propostes pensades sobretot quan ens trobem al lloc habitual de residència o també per llocs d’estiueig de llarga durada. Aquesta llista no sembla necessària si estem de viatge o en una estada curta en algun lloc; en aquests casos la pròpia naturalesa de les vacances ens portaran, segurament, a tenir planificades la major part de les hores.

Aquestes propostes són només cinc, però és evident que n’hi poden haver moltes més. És més, cadascuna d’elles pot tenir moltes versions, de manera que en realitat poden donar molt més de sí que no pas un sol dia. Són cinc idees, a més, que es poden improvisar amb pocs minuts i no requereixen una gran preparació. I si resulta que sí, que cal un mínim de previsió, la mateixa preparació pot formar part de l’activitat. És el cas, per exemple, de cuinar: mirar quins ingredients ens fan falta, anar-los a comprar i preparar-los pot formar part de la mateixa tarda.

Cuinar: preparar un sopar diferent per tota la família

Amb l’estiu també s’esgoten les idees per cuinar. Estem més a casa i arriba un punt que estàs fart del mateix. Un bon pla per la tarda pot ser planificar un sopar diferent per a tota la família. Normalment, per sortir de la rutina haurem de buscar plats propis d’altres països. Per exemple, un sopar mexicà requerirà fer guacamole, cuinar burritos o descobrir què són les 'enchiladas'. És possible que la major part dels ingredients no els tinguem a casa, de manera que una part de l’activitat podria consistir en investigar què ens cal, anar-ho a buscar i després preparar-ho. A més, com a colofó a aquest sopar tant especial, es podria preparar la taula d’acord amb allò que anem a menjar. Aquesta proposta es pot repetir tantes vegades com es vulgui perquè de països i de menús no ens en faltaran!

Preparar: assajar rutes i trajectes pel setembre

És possible que amb el nou curs escolar, algunes rutines canviïn. També és possible que a mida que els nens i les nenes es van fent grans vagin agafant noves responsabilitats. A partir de setembre, també podria passar que en lloc d’una activitat extraescolar en fem una altra de diferent. O també pot ser que alguns dels nostres amics o familiars hagin canviat de domicili. I també passa que quan arriba l’hora de la veritat, tot són presses per saber com arribar a aquell lloc. Bé doncs, l’estiu és un moment ideal per assajar. Com hem d’anar de casa a l’escola i de l’escola al pavelló on fem bàsquet? Molt senzill: durant les vacances podem fer un assaig general sobre el terreny. Només haurem de tenir en compte que a l’agost, els mitjans de transport tenen una freqüència de pas inferior a la que hi ha durant el curs. Però si el trajecte és a peu, el temps serà el mateix. Si volem, podem fer un assaig acompanyat d’un adult, això sí, s’aconsella que l’adult intervingui el mínim per facilitar la màxima autonomia al menor.

Bricolatge: Pintar un moble vell

A casa sempre hi ha alguna tasca a fer. Acostumen a ser feines que deixem “per quan tinguem temps” i van quedant pendents durant tot el curs. És el cas del bricolatge o d’aquelles intervencions que no ve d’una setmana fer-les com pot ser pintar un moble vell, penjar un quadre o col·locar una prestatgeria que, de pas, ens servirà per tenir endreçats els llibres o els papers. Dit així, pot ser poc atractiu perquè tot allò que té a veure amb l’ordre sovint ve acompanyat d’alguna ganyota no necessàriament entusiasta. En aquest cas hem de jugar amb dos altres conceptes: el de la satisfacció que dona el resultat (el bricolatge és molt agraït en quant a resultats) i també el del treball comunitari. En aquest sentit, pintar un moble vell pot ser una bona idea perquè comporta estona de preparació, és divertit a l’hora de pintar i, no ens enganyem, quan venen visites acostumem a presumir recordant que allò no és de cap botiga sinó que ho hem fet nosaltres. A més, envia un missatge molt potent sobre la possibilitat de reciclar mobles i no haver de comprar cada dos per tres.

Jugar sense pantalles: marató de jocs de taula

Si una tarda d’estiu es pot fer llarga, si plou i ens hem de quedar a casa encara més. O a la inversa: si fa massa calor i massa sol i no podem sortir fins ben entrat al vespre, també. Si, pel què sigui, ens hem de quedar unes hores al pis o a l’apartament, hi ha una infinitat de jocs de taula que ens poden distreure de manera molt eficaç. Hi ha jocs de taula que, per la seva mecànica, tenen partides que poden durar hores. Això pot ser aconsellable en nens i nenes més grans. En nens i nenes amb menys edat, potser seria recomanable anar variant de jocs i que cada cert temps hi hagi la sensació que hi ha un nou incentiu. Si només tenim cartes, podem buscar infinitat de jocs que, amb la mateixa baralla, poden donar molt de sí. Si tenim més recursos, podem anar variant. Per donar-li un sentit a aquesta marató de jocs de taula podem fer una classificació i al final de la tarda comprovar qui ha guanyat més partides i donar un premi no econòmic al vencedor: qui guanya, per exemple, no para la taula aquell vespre.

Descoberta: veure racons ocults del lloc on som

Quants catalans no han estat mai a la Sagrada Família i això que està a menys d’una hora en transport públic de la majoria de la població? I del nostre municipi, sabem quantes esglésies o ermites tenim amagades? Quines són les cases més antigues del nostre poble o ciutat? Hi ha alguna llegenda sobre el municipi on vivim? I si és així, en quins indrets passa? Són preguntes que ens podem fer i que, novament, per culpa de la rutina durant el curs escolar no tenim temps de contestar. O com a mínim d’investigar-les in situ. I això que moltes vegades, segurament, hi haurem passat a pocs metres camí de l’escola, del camp de futbol o del supermercat. Ara és un bon moment per saber quins són aquells racons ocults que, per motius diversos, no hem acabat mai de visitar. Això és possible tant si estem al lloc habitual de residència o si estem al lloc d’estiueig: segur que el poble que ens acull té històries que no sabem. Sigui en un lloc o en un altre, la coneixença d’aquests indrets (que poden ser edificis, places, establiments emblemàtics o paratges naturals) ens farà sentir més arrelats al lloc on estem i tindrem una cosa més a explicar a les nostres amistats.