Ser pescadors és una feina poc agraïda. Pots passar nits a la deriva per pescar, matinades a la llotja per vendre el peix fresc i a vegades ni tan sols emportar-te una bona quantitat de diners a casa, perquè realment no és or tot el que lluu. Un conegut influencer va voler acompanyar uns joves pescadors un matí a la llotja, on es ven el peix. El jove els pregunta “què és el màxim que heu fet en un dia aquí a la llotja venent?”. Tal com van revelar els pescadors, un dels seus millors dies va ser quan van guanyar fins a 6.000 euros. És el millor dia de recaptació que recorden. Per exemple, en el qual els estaven gravant van aconseguir 2.200 euros. Però ull, perquè realment no és tot per a ells. “Guanyes 2.200 euros, però entre gasoil, esquers i impostos et queden 200”. Reconeixen que “per ser divendres està bé”, és un dels dies més fluixos. El millor és el dimarts, quan totes les peixateries van a buscar el peix fresc de la setmana.
El pitjor dia que han fet són 1.600 euros. Mai no han baixat d'aquesta quantitat. Normalment de mitjana sempre es mouen entorn dels 2.200 i 2.500 euros, que és una xifra que no està gens malament, encara que realment després et queda molt poc.
El pescador és qui hi surt perdent
Una llotja és un mercat majorista on els pescadors venen les seves captures recentment portades del mar a compradors i distribuïdors. Els preus es determinen en funció de la competència. Els pescadors arriben amb les seves captures molt d'hora, després d'una llarga jornada d'alta mar de matinada.
La subhasta de peix tradicionalment es realitza a la baixa. En aquest tipus de subhasta el preu inicial es fixa en un nivell alt i el preu va disminuint, sent adjudicat al primer comprador que accepti el preu ofert.
Un cop que el pescador ha venut el seu peix, realment el que li queda a ell net és molt poc, com bé comenta en el vídeo que esmentem Juan Torrens, ell en sap bé. La quantitat és molt petita, gairebé irrisòria, en comparació al que es guanya diàriament a la subhasta. Cal descomptar les comissions, les despeses de la jornada com combustible, gel, xarxes, i després de la dura jornada laboral toca netejar el vaixell i els aparells. És una feina intensa i inestable.
Per cinc dies a la setmana, i quatre setmanes, estaríem parlant d'un màxim de 4.000 euros nets en el millor dels casos. Un pescador no es fa ric. És un ofici molt sacrificat.
