Cada vegada queda menys per al que molts ja estan esperant amb ànsia, la tornada del campionat de motociclisme, que aquest any tindrà diversos al·licients i factors que faran del mundial una competició molt més emocionant. Un d'ells és l'aterratge de Pedro Acosta a MotoGP, que ja ha aixecat moltes expectatives amb tan sols uns instants a cavall de la KTM del GasGas Tech3, i sobre el que s'espera que doni un gran espectacle en la categoria reina de motociclisme. El més gran dels al·licients, com no pot ser de cap altra manera, és el de Marc Márquez, que pujarà a la Ducati de Gresini, amb la qual espera tornar a ser competitiu.

De moment, el de Cervera, també amb una mica de rodatge amb la seva nova amiga, la Desmosedici GP23, moto satèl·lit dels de Borgo Panigale, i que l'any anterior va conquerir el mundial, continua agafant sensacions abans del test oficial, del 6 al 8 de febrer a Sepang. Les primeres impressions del '93', amb la Ducati són bones, tot i que encara és aviat per saber si optarà al seu setè títol en la categoria reina (9 en total) i igualar així a Valentino Rossi, són molts els que opinen que lluitarà fins al final pel mundial, situant-lo com a favorit per a això.

Marc Márquez / Foto: Gresini Racing
Marc Márquez posant com a pilot del Gresini Racing / Foto: Gresini Racing

Ducati, a buscar el seu tercer títol consecutiu amb Márquez al capdavant

Encara que Marc prefereix mantenir un perfil baix, sap que l'exigència, després de deixar Honda que no podia oferir una moto competitiva, ha incrementat i és conscient que ha fet el salt "a la moto campiona", com va dir en una entrevista per a DAZN. "Entenia la moto i com gestionar les coses. Encara em queda molt per aprendre, potser no per anar més ràpid, sinó per ser més constant i anar molt més segur", va afegir l'ilerdenc, que al seu torn, demana paciència en el seu nou repte amb Gresini.

El Mundial de MotoGP donarà el seu tret de sortida el pròxim 10 de març, i encara que Márquez ha demanat paciència, sap que tots els focus apuntaran cap a ell. Cada any, amb Gigi Dall'Igna al capdavant, la Desmosedici és millorada, per continuar obrint la bretxa amb la resta de rivals, que de moment no poden fer res per evitar el domini de Ducati. Una situació que podria canviar amb l'entrada, aquest mateix any, de les concessions, encara que des de Borgo Panigale proven d'evitar-ho tant sí com no.

Marc Márquez / Foto: Europa Press
Marc Márquez atenent els mitjans en un acte publicitari / Foto: Europa Press

Una de les claus, des de 2018, és l'acord firmat entre Ducati i la marca de tecnologia xinesa, Lenovo. L'esmentada companyia és la que proveeix l'equip italià de les tauletes, ordinadors i altres servidors d'alt rendiment per processar les dades de telemetria de tots els pilots. L'equip transalpí i la multinacional asiàtica treballen cada temporada en un sistema d'intel·ligència artificial que ajudi els de Borgo Panigale a complir els diferents objectius que es marquen cada any.

La importància de les dades i l'ajuda de Lenovo

"El Big Data és i serà fonamental en totes les etapes del desenvolupament de les motos, començant pels càlculs del motor, la dinàmica del vehicle, l'aerodinàmica i l'electrònica. El que està canviant en els últims anys és la forma en què s'utilitzen les dades amb la introducció de tecnologies com l'aprenentatge automàtic i la intel·ligència artificial", assegura el responsable de software i estratègia de Ducati, Gabriele Conti. "Aquestes tecnologies tenen l'important avantatge de processar una gran quantitat de dades i permeten generar opcions de forma autònoma o semiautònoma o fins i tot prendre decisions sobre tots els aspectes acabats d'esmentar. Això escurça enormement els temps de desenvolupament de la moto i permet assolir objectius òptims molt més ràpid", afegeix Conti.

Pecco Bagnaia Enea Bastianini abracen Ducati / Foto: Europa Press
Pecco Bagnaia i Enea Bastianini s'abracen / Foto: Europa Press

"Les dades els donen la possibilitat de comprendre millor el que succeeix en la pista, què es pot millorar a les seves motos i què fan els altres pilots de l'escuderia de forma diferent, amb l'objectiu de retallar dues o tres dècimes de segon que són clau en cada cursa. Les dades també els ajuden a sentir-se més preparats per a la cursa: aprendre de les dades un dissabte a la nit significa que els pilots i l'equip saben quins pneumàtics utilitzaran i quant combustible consumiran. Per tant, no queden incerteses de cara a diumenge i estan a punt per donar-ho tot", tanca Gabriele Conti.