Albert Fàbrega (Olot, 1972) és un dels especialistes més destacats a Catalunya i a l’Estat dels esports de motor. Possiblement, molts l’identifiquin i el reconeguin per la seva etapa com a analista tècnic de la Fórmula 1 en les retransmissions de TV3 (2014-2015) i, més endavant, pel seu paper d’analista des del pàdoc i reporter del mateix esport a Movistar+ i DAZN, tasca que fa des de l’any 2016. En realitat, però, la seva projecció traspassa fronteres: també intervé a FOX de Sud-amèrica i apareix a la televisió oficial de l’anomenat ‘Gran Circ’.

Més enllà de la seva experiència en el món de la comunicació, Fàbrega compta amb una trajectòria vasta en el motor, de quasi tres dècades, amb uns capítols que ha viscut des de diferents perspectives en diverses especialitats: mecànic en modalitats com la World Series by Nissan, també a l’extint Super Aguri de Fórmula 1; coordinador del Pons Racing a la World Series by Renault; també ha estat al Mundial de Ral·lis; mànager de l’Epsilon Euskadi en competicions com les 24 hores de Le Mans; coordinador de l’equip HRT d'F1; mànager d’una escuderia a la Fórmula E o cap de l’equip de Carlos Sainz i Laia Sanz a l’Extreme E. Tot plegat el converteix en coneixedor de les interioritats d’aquestes disciplines, tant a escala tècnica com esportiva.

Per Albert Fàbrega, “la Fórmula 1 és única, requereix un altíssim nivell de capacitat tècnica i tecnològica”. L’expert veu en el Gran Circ una “passió, una manera de viure, que exigeix sacrificis, molta dedicació i estar permanentment connectat”. El calendari de la Fórmula 1 té 22 curses aquesta temporada —eren 23 inicialment, però al final no hi haurà substitut per al Gran Premi de Rússia—, i això fa que el temps entre proves s’hagi escurçat, de manera que hi ha poc marge per recuperar-se. En aquests escassos dies, Fàbrega s’ha aventurat a recórrer amb una autocaravana diverses ciutats de l’Estat. Dins del vehicle, hi havia instal·lat un simulador de cotxe d'F1 i els aficionats a l’esport han pogut provar-lo a València, Albacete, Sevilla, Madrid… i a Barcelona, que ha estat un altre dels pit-stops. Precisament, aquest cap de setmana és el torn del circuit de casa, el de Barcelona-Catalunya. Albert Fàbrega atén ElNacional.cat per analitzar què ens espera al Gran Premi de Montmeló, com està anant aquesta temporada del canvi a la Fórmula 1 i quines perspectives de futur augura a aquest esport.

Comencem per la seva trajectòria professional. Com va ser la transició al món de la comunicació després d’haver estat mecànic, coordinador d’equips o mànager de pilots?
Sempre havia tingut una especial devoció per la comunicació. Havia fet alguns programes de ràdio local a la Garrotxa i m’agradava molt. També havia participat en alguna de les pàgines web de motor que es començaven a crear. Em divertia escriure, opinar i, finalment, va arribar l'oportunitat de la televisió. Un dia, em va trucar el Santi Faro i em va proposar fer una prova i que, si anava bé, tenia una oferta per fer-me per cobrir el Mundial de Fórmula 1. La prova va anar molt bé, vaig aprendre d'F1 també, però sobretot d’audiovisual. Ens ho vam passar molt bé en aquella primera etapa de TV3. Després, vaig fer el salt a escala nacional a Movistar+ (ara amb DAZN). El que faig és intentar explicar el que veig, el que m'expliquen de la millor manera possible.

Què té aquesta nova etapa de la Fórmula 1 que està engrescant novament els aficionats? Quins factors destacaria de l'increment d'audiències i de seguiment?
Hi ha molts factors, hi ha hagut molts canvis en el vessant esportiu i canvis reglamentaris que han fet que la Fórmula 1 entrés en una nova era. Aquest esport ha arribat a un punt en què, després d'una llarga etapa de domini de Mercedes i de Hamilton, comença a haver-hi molts al·licients, nous actors i nous joves amb moltes ganes, il·lusió i talent. Això fa que la gent s'hagi tornat a engrescar.

També hi ha hagut moltes modificacions tècniques en els cotxes d’enguany, que són substancialment diferents dels del 2021, oi? 
És una Fórmula 1 que ha canviat molt tècnicament i que, en principi, hauria de fer que les diferències entre els cotxes siguin més petites. Això ha de fer que veiem més igualtat, més diversitat al capdavant i més avançaments, més alternatives, més espectacle, que és el que vol molta gent, sigui de l'equip que sigui. Estic segur que els aficionats que són seguidors de Hamilton i de Mercedes ara no deuen estar molt contents, però aquests últims anys hi ha hagut moments en què potser no han gaudit com els hauria agradat. L'F1 està en una bona direcció, no estem encara on realment hauria d'acabar aquest esport, però sembla que es van fent passes arriscades, valentes, per part de Liberty perquè no només sigui un esport tècnic, sinó que també sigui una lluita entre pilots.

La Fórmula 1 està en una bona direcció, però no arriba encara on realment hauria d'estar

Això està fent fructificar una cultura de l'automobilisme o de la Fórmula 1 més enllà del seguiment a un pilot en concret o equip?
A la franja llatina és més complicat, solem idolatrar i seguir més els pilots que les escuderies o que l'esport en si mateix. En els països anglosaxons potser hi ha més tradició, més cultura de l'automobilisme. Segueixen una escuderia hi hagi els pilots que hi hagi, com McLaren, o a Itàlia amb Ferrari. A Espanya no hi ha hagut un projecte d'equip prou consolidat per haver creat aquesta cultura, sí que hem tingut i tenim enginyers i pilots molt bons. Hi ha tradició de l'automoció, però potser ha faltat una marca que es consolidés en una competició, com podia haver estat Seat en el ral·li, per exemple.

Albert Fàbrega Fórmula 1 / Pedro Ruiz
Albert Fàbrega parla amb alguns dels aficionats que es van apropar fins al carrer Tarragona, a Barcelona, per provar el simulador d'un cotxe de Fórmula 1 / P.R.

Aquest cap de setmana tenim el Gran Premi de casa. A priori, qui és el favorit?
És difícil que canviï el rol que hem vist en aquestes primeres curses. Serà una lluita entre Ferrari i Red Bull. Ferrari porta noves evolucions, però no sabem fins a quin punt els beneficiarà en temps per volta i què poden significar aquestes millores per als de Maranello. Red Bull ha estat molt més agressiva pel que fa a evolucions en aquesta primera part de la temporada. Segurament, aquí veurem alguna coseta d'ells, però és Ferrari el que sembla que pot fer un pas endavant més important, tot i que realment no ho saben ni ells. Passi el que passi, seguirà sent una pugna Ferrari-Red Bull, però falta saber amb quins protagonistes. Veurem si Carlos Sainz tindrà finalment a casa el punt d'inflexió d'un principi de temporada amb alts i baixos, veurem si Checo Pérez és capaç d'anar més ràpid que Max Verstappen o si, per contra, es repeteix una altra lluita entre Charles Leclerc i Max Verstappen.

A Montmeló continuarà la pugna Ferrari-Red Bull, però falta saber amb quins protagonistes

Creu que Fernando Alonso anirà a millor després d'aquest inici de temporada tan mogut?
El cotxe no ha anat del tot malament, és allà, en la lluita per liderar el grup mitjà. Jo crec que hem vist molt bones curses d'Alonso i d'Alpine, que han sorprès els rivals d’aquest grup mitjà, però no s'han vist traduïdes en punts. Sigui per una qüestió de fiabilitat o per sancions, aquesta velocitat demostrada no s'ha acabat de concretar en puntuacions. El que han de fer és prioritzar que puguin materialitzar aquesta velocitat per aconseguir punts. Penso que Fernando Alonso, a Barcelona, sempre ha fet molt bones curses i sortides. Ha de fer un cap de setmana perfecte, sense cap errada i preservant la fiabilitat si volen intentar mantenir aquestes esperances de liderar un grup mitjà que cada vegada està més ple i compactat. Hi ha equips com Mercedes que comencen a treure el cap del pou i a Montmeló veurem segurament un altre episodi per saber si són capaços de trobar una bona via de desenvolupament que els permeti arribar a dalt.

Mercedes té opcions per reenganxar-se al Mundial i acabar amb el —per ara— binomi Red Bull-Ferrari?
Ho veig molt difícil. Han agafat un concepte de desenvolupament molt radical. No només es tracta que siguin capaços de treure el màxim partit del que tenen, sinó que cal afegir que Ferrari i Red Bull segueixen avançant. Mentre ells estan intentant arribar a la línia que els permeti centrar-se a desenvolupar el cotxe, després d’analitzar què és el que està fallant i com ho solucionen, la resta segueix evolucionant i avançant. Les dècimes a l'F1 són molt cares i cada cursa que passa les seves opcions són més complicades. Ara bé, no hem de menysprear Mercedes, han estat capaços de reaccionar en situacions molt difícils. Si solucionen el porpoising —el rebot dels cotxes quan arriben a una alta velocitat— i tenen la capacitat de treballar a desenvolupar el cotxe, podrien acostar-s'hi. En tot cas, dubto molt que veiem un Mercedes constantment per davant d'un Red Bull i d'un Ferrari, almenys pel que s'ha vist fins ara.

El GP de Montmeló se celebrarà fins al 2026, de moment. Sovint s'ha qüestionat la dificultat per fer avançaments en aquest traçat, tot i que aquesta nova era ha de permetre que els cotxes es puguin seguir més fàcilment els uns als altres. Cal remodelar el circuit?
És al damunt de la taula. Crec que tots estaríem d'acord (propietaris, promotors, seguidors, pilots...) que, si una remodelació ha de facilitar que hi hagi més avançaments i més espectacle, es faci. La clau és que no és tan fàcil, s'han de compaginar els canvis que es puguin fer en el traçat amb la seguretat. Aquí, la Federació Internacional de l'Automòbil (FIA) hi té molt a dir sobre les escapatòries. Això suposa inversions costoses que, en el moment en què estem, són difícils de lligar i executar. Ara, però, hi ha el petit impàs en què s'espera a veure com reaccionaran aquests cotxes en aquesta cursa. S'haurà d'esperar a aquesta primera part de la temporada per veure si és necessari i factible portar a terme una remodelació que segurament afectaria l’entrada a meta, aquesta xicana d'abans de meta, que sembla que és un dels principals culpables que no hi hagi tants avançaments.

Qui diria que és el pilot revelació fins al moment?
A mi m'està agradant molt, per exemple, la temporada que està fent Alex Albon (Williams), per no dir ningú dels de davant, perquè són els que més coneixem i els que se segueixen més. Albon està fent molt bona feina amb el Williams, ha fet ja 3 punts amb aquest cotxe.

I qui està decebent?
La gran decepció, per mi, seguint amb els de més endarrere, és Mick Schumacher (Haas). No li he vist un pas endavant important des que ha entrat a la Fórmula 1 i crec que ara amb Magnussen s’ha vist que necessita fer aquest pas endavant. Cal que el faci si vol consolidar-se dins de l'F1. Esperava més d'ell en aquesta primera part de la temporada.

Albert Fábrega Fórmula 1 / Pedro Ruiz
Albert Fàbrega ha col·locat un simulador de cotxe de Fórmula 1 dins d'una autocaravana. / P.R.

Parlem del futur. De cara al 2023, es preveuen molts moviments de pilots?
Hi ha molts pilots que acaben contracte. Molts d'aquests contractes estaven fets fins a aquest primer any d'aquesta nova Fórmula 1 i, per tant, hi ha molts pilots que ja estan negociant. Hi ha molts rumors que corren pel pàdoc, hi ha possibilitats que alguns pilots que hi ha al voltant dels 40 anys puguin agafar el camí de la retirada. Això provocarà molts canvis. La nova generació de l'F1 formada per pilots joves ja són a dalt, ja estan dominant l’esport. Crec que veurem canvis a tots els nivells. Veig Ferrari i Red Bull molt consolidats, tots els pilots tenen contractes i penso que Checo Pérez està fent tots els mèrits suficients per consolidar la seva posició de cara a les properes temporades i és una bona opció per Red Bull. 

I la resta?
A partir d'aquí, segurament, menys Norris (que té contracte de llarga durada i està molt bé dins McLaren), la resta de pilots pot estar en una posició en què poden canviar d'equip o algun fins i tot sortir de la Fórmula 1 per falta de resultats o altres perquè hagin decidit que ha arribat el final de la seva carrera en aquesta especialitat. Veurem una temporada en l'àmbit de seients lògica i moguda com s'espera que pugui ser.

Creu que Alonso seguirà?
Sí, sí. Fernando Alonso no deixarà la Fórmula 1. Encara té la il·lusió, les ganes, segueix amb el talent intocable i continua amb la gana d'aconseguir treure el millor del seu pilotatge. Mentre que mantingui això i el cotxe l'acompanyi una mica, crec que seguirà durant temps. El veig amb confiança, il·lusionat. Si bé és cert que els resultats no estan acompanyant, com a pilot està donant el millor de si mateix i ho està fent molt bé. No veig cap motiu per pensar que Alonso hagi de deixar l'F1.

No hi ha cap motiu per pensar que Alonso hagi de deixar la Fórmula 1

Miami aquest any, Las Vegas l'any vinent. Són exemples de curses noves que constaten un creixent interès de molts mercats i països d'acollir un Gran Premi de Fórmula 1. Anem cap a temporades amb més de 25 GP?
No ho crec. És obvi que la Fórmula 1, com a empresa, vol expandir al màxim el campionat amb nous països i nous promotors, amb mercats on segurament hi ha més potencial de creixement que en altres on està estancada. D'aquí al fet que tinguem més de 25 curses, crec que no. El Pacte de la Concòrdia limita els calendaris a un màxim de 24 proves i qualsevol acord que s'hagués de prendre per anar més enllà de 24 curses hauria de tenir el consens entre tots els participants, la federació i els principals actors. Aquest any n'hi havia 23, però es quedarà en 22 perquè no se substituirà Rússia. De fet, ja són moltes. Amb tot, la Fórmula 1 està intentant fer créixer el negoci i no hi ha més solució que tenir més patrocinadors, més circuits, més televisions i que tot plegat generi més ingressos.

Fa temps que fa les 'Fàbregalecciones', una secció didàctica a les prèvies de les curses en què explica de manera molt visual aspectes tècnics molt complexos dels vehicles de Fórmula 1. Aquest any estan tenint una difusió impressionant amb projecció internacional, ja que s'ha arribat a veure al canal oficial de Fórmula 1. Quant de temps li comporta això?
Em suposa molta feina. Entre cursa i cursa, estava acostumat a poder descansar una mica —però mai del tot perquè sempre estic connectat a les notícies, al telèfon i als correus electrònics per fer seguiment—. Aquest any, li he volgut fer un gir i un pas endavant, trobar una manera de transmetre coneixement d'F1 d'una altra manera, que estigués a l'abast de tothom i fent-ho d'una manera més visual. La idea és que tothom sigui capaç de passar-s'ho bé i que entengui alguna cosa d'aquesta complicadíssima competició que és la Fórmula 1.

D’on sorgeix aquesta imaginació?
No hi ha una altra manera que treballant, pensant, buscant idees i intentant veure de quina manera, amb objectes quotidians que segurament en algun moment de la nostra vida tots hem tingut o tocat, es puguin relacionar amb aspectes tècnics de la Fórmula 1. Recordo a Austràlia quan vaig explicar el funcionament dels dipòsits de gasolina que el dissabte se'm va ocórrer fer-ho amb una xeringa i amb un líquid. Vaig anar a una farmàcia a última hora, després vaig anar a l'hospital del circuit per veure si em podien deixar una xeringa per provar si funcionava i, en cas que fos així, després ho faria a la televisió. M'ho passo molt bé fent-ho, he conegut molta gent que són molt bons mecànics i enginyers i que tenen molt bona maquinària. Els pregunto perquè m'ajudin a fer-les. No és només una creació meva, sinó que també hi col·labora molta gent. Si tot plegat suposa que la gent entén alguna cosa i es queda amb aquest coneixement i conceptes de la Fórmula 1, em dono per més que satisfet i l'esforç paga totalment la pena.