Les superilles, els eixos verds i la pacificació de carrers han estat les polítiques més vistoses del mandat d’Ada Colau. També, de les més controvertides. Van néixer amb l’objectiu “d’aconseguir un espai públic saludable i més verd” a través de la reducció del trànsit, però l’oposició rebat que els cotxes no s’evaporen, sinó que es traslladen als carrers adjacents. Però, què en diuen les dades?

🗳️ Enquestes per a les eleccions municipals 2023 a Barcelona: qui guanyarà?
 

🟡 Programes electorals a Barcelona 2023: Què proposa cada partit?
 

Encara és d’hora per analitzar amb profunditat els nous eixos verds de l’Eixample, encara en obres, però sí que podem estudiar què ha passat a Sant Antoni, una de les primeres superilles. Al conjunt de la superilla de Sant Antoni, el trànsit es va reduir de mitjana un 15% entre el 2017 i el 2019 i un 21% entre el 2017 i el 2021, segons l’avaluació de l’Ajuntament. 

A Comte Borrell, el carrer pacificat pel qual tenen prioritat els vianants i les bicicletes i on els cotxes només poden circular a 10 km/h, el trànsit diari mitjà va passar de 7.216 vehicles el 2017 a 1.266 el 2019, és a dir, un 82% menys en dos anys. Però aquest tràfic va desaparèixer o va passar als carrers del costat?

Aquesta és la gran pregunta. Les dades apunten que, tot i que una petita part dels vehicles sí que es van traslladar als carrers adjacents, gran part del trànsit ha desaparegut. Els primers dos anys després de la pacificació de Borrell, el trànsit dels carrers Viladomat i Villarroel, paral·lels a Borrell, va pujar lleugerament, però el 2021 les xifres ja eren menors que el 2017.

Un estudi científic publicat a la revista Case Studies on Transport Policy, que compara el volum de trànsit d’onze carrers de Barcelona on s’han fet intervencions amb el d’altres carrers que no han experimentat modificacions, també arriba a conclusions similars. La circulació s’ha reduït en un 14% als carrers pacificats en comparació als que no ho són i ha augmentat poc als carrers adjacents, un 2%. L’estudi conclou que hi ha hagut “una evaporació significativa del trànsit en els carrers en què es van implementar intervencions d’urbanisme tàctic, sense que s’hagi produït un augment corresponent del tràfic als carrers veïns”

I a l’Eixample? Com hem dit, és massa d’hora per avaluar definitivament l’evolució del trànsit al voltant dels nous eixos verds de l’Eixample. Així i tot, les dades provisionals d’un informe recent de l’Ajuntament indiquen que als carrers alternatius dels eixos verds en obres (Rocafort, Borrell, Girona i Consell de Cent), el trànsit s’ha reduït en un 3%.

Baixa el trànsit a tota Barcelona

Aquesta reducció de vehicles no és localitzada: a tota Barcelona, el volum de trànsit ha baixat en un 11% entre 2015 i 2023, comparant els primers tres mesos d’ambdós anys. Així ho indica aquest mateix informe del consistori, que analitza la intensitat mitjana del trànsit en dies feiners a partir de dades del Departament de Gestió de la Mobilitat. Concretament, el 2015 circulaven per Barcelona 736.904 vehicles cada dia, mentre que aquest 2023, la mitjana és de 657.639, uns 80.000 menys cada dia.

A les principals vies d’entrada a Barcelona (Diagonal, Meridiana i Gran Via), el trànsit ha baixat en un 18%, especialment a l'Avinguda Meridiana, que ha viscut una reducció de gairebé un terç de la seva circulació. 

Als carrers de l’Eixample, el nombre de vehicles que hi circulen de dilluns a divendres també ha caigut en un 20%. Dels 264.000 vehicles que hi circulaven diàriament els primers mesos del 2015 als 213.000 el 2023.

Per contra, les Rondes s’han vist obligades a absorbir una petita part d’aquests vehicles. De mitjana, el volum de trànsit ha augmentat en un 2%, tot i que a la Ronda de Dalt ha incrementat en un 8%.