Canvi d’estratègia a Ferraz. L’equip del president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha decidit aparcar els mítings electorals per la campanya de les eleccions generals del 23-J i centrar la munició en el xoc mediàtic. El president socialista està fent en els darrers dies un circuit d’entrevistes televisives, sense por de trepitjar platós o estudis de ràdio que són terreny hostil, i en els pròxims dies arribaran els cara a cara i els debats amb altres candidats. Paral·lelament, Sánchez no participarà en tants mítings electorals com de costum.

🔴 Quan són les Eleccions Generals 2023 a Espanya? Dates clau i candidats

En primer lloc, el PSOE no ha organitzat enguany una caravana o un autobús de campanya pels periodistes interessats a seguir la cursa electoral socialista. Hi ha diversos motius per haver pres aquesta decisió. En primer lloc, l’època de l’any i la immediatesa de la convocatòria d’eleccions han provocat que el partit no hagi tingut temps per organitzar una ruta gaire apta per a les butxaques dels mitjans de comunicació. I, a més, ja fa dies que fonts socialistes expliquen que en aquesta campanya el president espanyol no tindrà tantes aparicions en mítings com en altres eleccions.

Aquest dimarts, per exemple, el PSOE ha informat que Pedro Sánchez no assistirà a l’acte que el partit celebrarà dissabte a Plasència, a Extremadura; tot i que en els primers compassos de la setmana sí que apareixia a la seva agenda. “Dedicarà el cap de setmana a la preparació del debat i a avançar compromisos pendents amb mitjans de comunicació”, indiquen des del laboratori de Sánchez.

El pròxim dilluns, en efecte, Sánchez té una de les cites més assenyalades en el calendari electoral del 23-J: el seu encarament amb Alberto Núñez-Feijóo a Atresmedia. L’equip del president del govern espanyol té altes esperances en aquest esdeveniment. Estan convençuts que el socialista té les de guanyar amb el popular, ja que les vegades que Sánchez i Feijóo s’han enfrontat al Senat —en aquesta legislatura el líder del PP era senador, però no diputat al Congrés— n’ha sortit victoriós el líder del PSOE.

Sánchez té més habilitat que Feijóo en els cara a cara; ja sigui amb un polític com amb un periodista. Per això el president espanyol ha instat el cap de l’oposició des del primer dia de la precampanya en la celebració continuada d’encaraments entre tots dos. Feijóo no només ha anat xutant aquesta pilota (el cara a cara se celebrarà quan encara quedin 13 dies pels comicis) sinó que a més ha rebutjat, de moment, participar en debats en els quals també participin Yolanda Díaz i Santiago Abascal. Aquests tres candidats s’enfrontaran el 14 de juliol a la SER i el 19 de juliol a TVE.

És, a més, una estratègia del tot contrària a la seguida per Pedro Sánchez el 28-M. Per molt que llavors el president del govern espanyol no era candidat del PSOE en aquelles eleccions municipals i autonòmiques, el líder socialista no va passar per cap plató ni per cap estudi. És més, la campanya va girar al voltant dels mítings amb els diversos candidats arreu del territori, i dels anuncis. Per molt que alguns d'aquests fossin reciclats, el president espanyol va fer ús del Consell de Ministres com a eina de campanya. L'estratègia, sigui com sigui, va fracassar: el 28-M estarà sempre marcat per la victòria aclaparadora del PP

pedro sánchez ana rosa quintana telecinco - EFE/Mediaset
Pedro Sánchez i Ana Rosa Quintana al plató de Telecinco / Foto: EFE/Mediaset

Sánchez treu profit del terreny hostil

Pedro Sánchez ha decidit en aquesta campanya endinsar-se en terreny hostil, aquells mitjans de comunicació que en els darrers anys han criticat de valent l’administració de l’actual president; aquells altaveus que, segons ha definit el mateix líder socialista, pertanyen a la “dreta mediàtica”. A l’inici de la precampanya va passar pels micròfons d’Onda Cero; i no va ser fins a l’entrevista a El Hormiguero que es va comprovar el bon resultat de l’estratègia.

Pedro Sánchez va tenir una bona aparició al programa de Pablo Motos, un espai conegut per la seva animadversió a les polítiques i els pactes amb l’independentisme de Pedro Sánchez. I aquest dimarts el president del govern espanyol s’ha encarat amb Ana Rosa Quintana. El seu pas pel plató de Telecinco ha estat vist amb bons ulls pel seu equip; així també ho confirmen fonts de la Moncloa. No és casualitat que Ferraz hagi informat que Sánchez no assistirà al míting del dissabte per preparar-se per als "compromisos pendents amb mitjans de comunicació" just després que hagi acabat la seva entrevista amb Ana Rosa Quintana.

La campanya començarà dijous al vespre. Sánchez participarà en un acte d'obertura a Madrid a les 18 h. Tres hores més tard serà entrevistat un altre cop a Telecinco. A les 21 h apareixerà al plató d'informatius d'aquesta televisió.